Σ. Ζαχαράκη: «Από τις πλέον έτοιμες χώρες η Ελλάδα για να υποδεχτεί τουρίστες»

Συνέντευξη της υφυπουργού Τουρισμού, Σοφίας Ζαχαράκη στην «Α»

Αναμφίβολα η μετα-πασχαλινή περίοδος σφραγίζεται από το άνοιγμα της εστίασης και την εντός της επόμενης εβδομάδας επίσημη πρεμιέρα του τουρισμού. Σε μία τέτοια χρονική συγκυρία η «Α» δεν θα μπορούσε να έχει tothepoint καλεσμένη από την υφυπουργό Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη. Όπως εξηγεί, η κυβέρνηση οργανώνει με πολύ προσεκτικά βήματα το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού, εκτιμώντας ότι η φετινή χρονιά θα είναι ένας τουριστικός μαραθώνιος.

Συνέντευξη στον Νίκο Τσαγκατάκη

–Κυρία Ζαχαράκη, βρισκόμαστε μερικές ημέρες πριν από το επίσημο άνοιγμα του τουρισμού στις 15 Μαΐου. Ποιο είναι το συναίσθημα που επικρατεί; Αισιοδοξία ή αβεβαιότητα;

«Τα στοιχεία τα οποία έχουμε μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε για το φετινό καλοκαίρι πολύ περισσότερο από το περσινό, αλλά ταυτόχρονα είμαστε και προσγειωμένοι, καθώς αντιμετωπίζουμε μία ρευστή και πρωτόγνωρη κατάσταση, την oποία διαχειριζόμαστε με σχέδιο και ευελιξία. Η χώρα μας είναι από τις πλέον έτοιμες και κυρίως διαθέτει καθαρό μήνυμα, το οποίο εξηγεί και μεταφέρει στο εξωτερικό με σαφήνεια. Το σχέδιό μας έχει αρχή, μέση και τέλος με συνέπεια ανακοινώσεων και πράξεων. Εδώ και καιρό προετοιμάζουμε με πολύ προσεκτικά βήματα και οργανώνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το ασφαλές άνοιγμα του τουρισμού για το 2021.

»Συγχρόνως, η χώρα μας βραβεύεται διεθνώς για το ασφαλές άνοιγμα και τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν την περσινή χρονιά. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ο υπουργός κ. Θεοχάρης παρέλαβε το Βραβείο “Global Champion Award for Covid-19 Crisis Management”, που έλαβε η χώρα μας για τη διαχείριση του τουρισμού σε συνθήκες πανδημίας, και έκανε λόγο για μια “απόδειξη ότι αναγνωρίζεται με τον πλέον επίσημο τρόπο η μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε πέρυσι”.

»Ταυτόχρονα, επιδιώκουμε την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αυτό είναι στρατηγική επιλογή μας και για τα επόμενα χρόνια. Αυτό που μπορώ ωστόσο να σας πω με βεβαιότητα είναι πως, στο μέτρο που ο εμβολιασμός θα βελτιώσει το υγειονομικό περιβάλλον, θα κυνηγήσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση, η φετινή χρονιά θα είναι κυριολεκτικά “τουριστικός μαραθώνιος” και θα θέσουμε τις βάσεις για να επιστρέψουμε τα επόμενα χρόνια σε ακόμα πιο υψηλές επιδόσεις».

 «Η Ευρώπη κινείται με ταχύτητα στην υιοθέτηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, αλλά η Ελλάδα από την πλευρά της θα είναι έτοιμη να προσφέρει στους πολίτες της το “πράσινο” πιστοποιητικό εμβολιασμού ήδη την 1η Ιουνίου»

–Μέχρι και τα τέλη της Μεγάλης Εβδομάδας οι ξενοδοχειακές κρατήσεις κυμαίνονταν ακόμη σε ρηχά νερά. Εκτιμάτε ότι θα αναστραφεί το κλίμα και θα δούμε τα νούμερα να ανεβαίνουν ικανοποιητικά;

«Είναι γεγονός ότι υπάρχει ακόμη έντονη διστακτικότητα των ταξιδιωτών για τον προγραμματισμό μετακινήσεων στο εξωτερικό. Αυτό παρατηρείται διεθνώς και δεν αφορά μόνον τη χώρα μας. Ωστόσο, αποτελεί σπουδαίο επίτευγμά μας, ότι ως χώρα ερχόμαστε στις πρώτες θέσεις των τουριστικών επιλογών για το τρέχον έτος. Σύμφωνα με έρευνες κορυφαίων εταιρειών του χώρου, η Ελλάδα είναι κορυφαία επιλογή τουριστών, ιδίως για χώρες-παραδοσιακές αγορές του ελληνικού τουρισμού, διακρινόμενη τόσο για το φυσικό της κάλλος όσο –και κυρίως– για την ασφάλεια και την υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών φιλοξενίας που παρέχει.

»Τα δεδομένα αυτά αλλά και η εμπειρία μας από τις επαφές μας σε διεθνές επίπεδο, μας επιτρέπουν σίγουρα να είμαστε περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία της φετινής σεζόν. Στόχος μας η χώρα μας να παραμείνει ως ένας από τους κορυφαίους ασφαλείς προορισμούς για τους ταξιδιώτες αλλά και η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων αναψυχής που μπορεί να παρέχει.

»Με γνώμονα τα παραπάνω, ξεκινήσαμε νωρίτερα από ποτέ τη φετινή μας καμπάνια για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού “All you want is Greece”, η οποία έτυχε και θερμής υποδοχής σε διεθνές επίπεδο. Σημαντικό δε είναι ότι η φετινή καμπάνια θα διαρκέσει πολύ περισσότερο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, ενώ θα υποστηρίζεται από μικρότερες, παράλληλες καμπάνιες για την ανάδειξη ειδικών μορφών του ελληνικού τουρισμού.

Λαμβάνοντας επιπλέον υπ’ όψιν ότι παρατηρείται διεθνώς μία τάση για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου μέχρι και τα τέλη του Οκτωβρίου, ενώ σημαντικός θα είναι φέτος ο αριθμός των κρατήσεων που θα πραγματοποιούνται πιο κοντά στην ημερομηνία αναχώρησης, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι για μια καλύτερη φετινή σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό».

–Η Ελλάδα είναι μεταξύ των πρώτων χωρών που θα συμμετάσχουν στις δοκιμές για το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού. Είναι όντως ένα από τα όπλα στη φαρέτρα που θα επιταχύνουν την επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα;

«Τα επικαιροποιημένα πρωτόκολλα ασφαλείας που θα ισχύσουν, σε συνδυασμό με τα νέα διαθέσιμα εργαλεία, τα εμβόλια και τα γρήγορα τεστ, τα ξενοδοχεία απομόνωσης αποτελούν ισχυρά όπλα στη φαρέτρα μας. Αναμφίβολα η πολύτιμη εμπειρία της περσινής χρονιάς κάνει τη διαφορά. Είναι όμως η πρωτοβουλία του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το πιστοποιητικό που θα διευκολύνει ουσιαστικά τη μετακίνηση. Η Ευρώπη κινείται με ταχύτητα στην υιοθέτηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, αλλά η Ελλάδα από την πλευρά της θα είναι έτοιμη να προσφέρει στους πολίτες της το “πράσινο” πιστοποιητικό εμβολιασμού ήδη την 1η Ιουνίου».

–Αναμφίβολα ο τουρισμός στήριξε τη χώρα στα χρόνια της δημοσιονομικής κρίσης. Τώρα, στην υγειονομική κρίση, η πολιτεία έχει «ανταποδώσει» επαρκώς τη στήριξη στον κλάδο;

«Πράγματι, ο τουριστικός κλάδος υπήρξε για τη χώρα μας ο πλέον ανθεκτικός κλάδος της οικονομίας στη διάρκεια της δημοσιονομικής κρίσης. Ενδεικτικό είναι ότι έχει χαρακτηρισθεί από πολλούς ως η “ατμομηχανή” της ελληνικής οικονομίας. Το 2020 αποτέλεσε τη μεγαλύτερη δοκιμασία για τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Αναμφίβολα, ο κλάδος των υπηρεσιών φιλοξενίας και αναψυχής δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα από την παγκόσμια υγειονομική κρίση. Αυτό, για χώρες όπως η Ελλάδα, οι οποίες εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, είχε ακόμη σοβαρότερο αντίκτυπο. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αναγνωρίζοντας τη σημασία του τουρισμού και των ανθρώπων του για τη χώρα, από την πρώτη στιγμή επέδειξε υποδειγματική αποφασιστικότητα και άμεσα αντανακλαστικά για τη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων, ώστε να στηριχθεί ο κλάδος και με αισιοδοξία αλλά και ασφάλεια να επιτύχουμε την επανεκκίνηση του τουρισμού φέτος.

»Πήραμε μία σειρά μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, -επιστρεπτέα προκαταβολή, πρόγραμμα “Γέφυρα 2”, κάλυψη παγίων δαπανών στην εστίαση, παράταση μισθώσεων τουριστικών καταλυμάτων, κάλυψη ενοικίων επιχειρήσεων, διατήρηση του χαμηλού ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο και την εστίαση, χρηματική ενίσχυση, κάλυψη εισφορών εργαζομένων κ.ά. Ειδικά δε για τη στήριξη του τουρισμού, σχεδιάζεται περαιτέρω στήριξη των επιχειρήσεων μέσω ΕΣΠΑ. Παράλληλα, παρατείναμε τη διάρκεια του προγράμματος “Τουρισμός για όλους”, το οποίο μάλιστα βελτιώνεται και διευρύνεται. Στόχος η ενίσχυση αλλά και αναζωογόνηση του εσωτερικού μας τουρισμού. Και η στήριξη θα συνεχιστεί για όσο υπάρχει ανάγκη. Για τον σκοπό αυτό, έχουμε τα εργαλεία, αλλά κυρίως την πρόθεση. Πρόθεση την οποία υπηρετούμε με συνέπεια και μεθοδικότητα, ώστε με ταχύτητα και ασφάλεια να ανακάμψουμε από το πλήγμα της πανδημίας».

«Επιδιώκουμε την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αυτό είναι στρατηγική επιλογή μας και για τα επόμενα χρόνια»

–Μετά το πέρας του πρώτου κύματος της πανδημίας και την πλήρη διακοπή του ταξιδιωτικού ρεύματος, πολλοί έκαναν λόγο για την ανάγκη να αλλάξει η Ελλάδα παραγωγικό μοντέλο και να πάψει να στηρίζεται σε τέτοιο βαθμό στον τουρισμό. Κατ’ αρχάς να ρωτήσω αν είναι εφικτό, αλλά κυρίως αν είναι ενδεδειγμένο…

«H ελληνική κυβέρνηση κάνει μια ολιστική προσπάθεια στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, υπέρβασης των συνεπειών της πανδημίας και την αναζωογόνηση της οικονομίας. Και προφανώς η τουριστική βιομηχανία είναι κομβικό μέρος αυτής της προσπάθειας. Θα στηρίξουμε τις επενδύσεις στον τουρισμό με ενίσχυση των υποδομών σε διάφορες ειδικές μορφές, όπως τον θαλάσσιο τουρισμό, τον ορεινό τουρισμό, τον τουρισμό ευεξίας, τον τουρισμό υπαίθρου μεταξύ άλλων . Συγχρόνως δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον άνθρωπο που εργάζεται ή θέλει να εργαστεί στον τουρισμό. 20.000 άνεργοι και εποχικά εργαζόμενοι θα επιμορφωθούν σε θέματα τουρισμού σε 7 ενότητες προσαρμοσμένες σε σύγχρονες ανάγκες. Είναι προτεραιότητά μας και είμαι πολύ ικανοποιημένη που εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάπτυξης και θα ξεκινήσει τέλος του 2021. Ο τουρισμός έχει στο επίκεντρό του τον άνθρωπο και αυτόν βάζουμε σε κέντρο της προσπάθειάς μας».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα