Στις εκπτώσεις ελπίζουν να χαμογελάσουν οι έμποροι  

Αισθητά μειωμένος σε σχέση με πέρσι ήταν ο φετινός εορταστικός τζίρος των καταστημάτων

Κάθε πέρυσι και καλύτερα. Αυτό φαίνεται ότι ισχύει στην αγορά. Κάτι που αποδεικνύεται και από την έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, το ΙΝΕΜΥ. Σύμφωνα με την έρευνα, ο τζίρος των επιχειρήσεων κινήθηκε χαμηλά.

Της Ευαγγελίας Τζαβάρα

Χαρακτηριστικά η μία στις δύο επιχειρήσεις κινήθηκε με μειωμένο τζίρο, ενώ στη μία από τις τρεις παρέμεινε σταθερός, και στη μία από τις πέντε επιχειρήσεις πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι.

Αναλυτικότερα, χαμηλότερος ήταν ο χριστουγεννιάτικος τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις, το 51%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων και ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες. Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτή εργασία και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Δηλαδή, όπως σημειώνεται, περισσότερο χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Καλύτερα στην Αττική

Στην έρευνα υπογραμμίζεται ότι υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή. Έτσι στην Αττική και στη Νότια Ελλάδα περισσότερες επιχειρήσεις πήγαν καλύτερα σε σύγκριση με τη Βόρεια ή την Κεντρική Ελλάδα.

Ακόμη, όπως σημειώνεται, την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών. Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%), η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελεί το γεγονός ότι από το σύνολο των εμπορευμάτων που προσφέρουν οι εμπορικές επιχειρήσεις τα πιο φθηνά φαίνεται να κινήθηκαν περισσότερο (47%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά.

Οι ανάγκες

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Η πλειοψηφία, το 74,5%, αναγκάστηκε να καλύψει το ίδιο το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.

Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι, ενώ από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, το 15% είχε πτώση έως και 10%, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις (45%) είχαν μείωση από 11%-20%.

Τέλος, ποσοστό 17% κατέγραψε μείωση στις πωλήσεις του άνω του 41%. Τέλος, τα 3⁄4 των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Ελπίζουν στις εκπτώσεις

Τώρα πλέον ο εμπορικό κόσμος, προκειμένου να βγάλει τα σπασμένα, ελπίζει στις εκπτώσεις που ξεκινούν σήμερα και θα διαρκέσουν έως το τέλος Φεβρουαρίου.

Κι όπως αναφέρουν οι εμπορικοί σύλλογοι, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί στις αγορές τους. Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

 

ΤΑ 3⁄4 ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΡΚΕΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΤΙΣ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ ΣΤΟ ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΝ ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ

Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους εμπόρους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και στους παραβάτες των διατάξεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Τη Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019 (1η Κυριακή των εκπτώσεων), τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν, με προτεινόμενο ωράριο 11:00-18:00, ενώ τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών προτείνει να λειτουργήσουν από τις 12:00΄ έως τις 18:00΄ και όχι από τις 9:00΄, δεδομένου ότι τις Δευτέρες μετά τις Κυριακές που τα καταστήματα λειτουργούν, παρατηρείται μηδενική προσέλευση καταναλωτών.

 

 

Διαβάστε επίσης