Στις… ράγες το σιδηροδρομικό lifting των 4 δισ. ευρώ

Στόχος να μετατραπεί η Ελλάδα σε περιφερειακό hub του κλάδου των logistics στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Ευρώπης

Η θερινή ραστώνη δεν φαίνεται να είναι μία έκφραση που υπάρχει στο λεξικό της ΕΡΓΟΣΕ. Κι αυτό διότι, πριν καν εκπνεύσει ο Αύγουστος, στο νούμερο 27 της οδού Καρόλου μπήκε στις… ράγες το εμβληματικό για τις ελληνικές σιδηροδρομικές μεταφορές σχέδιο, που σε κόστος ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ και στοχεύει να μετατρέψει την Ελλάδα σε περιφερειακό hub της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναφορικά με τον κλάδο των logistics.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Ο οργασμός δουλειάς που γίνεται στην ΕΡΓΟΣΕ αποτυπώνεται ανάγλυφα στα αποτελέσματα των εργασιών του τελευταίου Δ.Σ. του οργανισμού της 26ης Αυγούστου, οπότε και η διοίκηση Βίνη έδωσε το «ΟΚ» για τη δημοπράτηση τεσσάρων κομβικών έργων, συνολικού προϋπολογισμού 373,9 εκατ. ευρώ, επιταχύνοντας ταυτόχρονα τις σχετικές ενέργειες για τη δημοπράτηση έξι έργων στρατηγικής σημασίας, συνολικού προϋπολογισμού €3,3 δισ. μέσω του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Στον εταιρικό προγραμματισμό δημοπράτησης και διακηρύξεων εντάχθηκαν συγκεκριμένα τα ακόλουθα έργα:

>>Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών ηχοπετασμάτων στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού μελέτης €84.000.000 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

>>Κατασκευή σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων (κτήρια, αποβάθρες, στέγαστρα και περιβάλλων χώρος), επιδομής, ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης, ETCS, τηλεπικοινωνιών και Η/Μ εγκαταστάσεων σήραγγας Παναγοπούλας για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Πάτρα, στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ρίο, προϋπολογισμού μελέτης €175.000.000 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

>>Υπολειπόμενες εργασίες σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών και σύνδεση του με Μετρό – Β΄ φάση Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, προϋπολογισμού μελέτης 42,1 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

>>Κατασκευή ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και κατασκευή νέας παρακαμπτηρίου γραμμής στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Σοφάδων, προϋπολογισμού μελέτης 72,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Τα δύο πρώτα έργα αφορούν στην ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής του δικτύου Πειραιάς – Αθήνα – Κιάτο – Πάτρα, που εντάσσεται στη γραμμή Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σύνορα και συνδέεται με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Αποτελούν τμήμα των έργων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα, που αποσκοπούν στον περιορισμό των ατυχημάτων, τη βελτίωση των ελληνικών μεταφορών με σιδηρόδρομο και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του σιδηροδρόμου.

Όπως εξηγούν οι άνθρωποι της ΕΡΓΟΕ, τα παραπάνω πρότζεκτ στηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη της Πελοποννήσου αλλά και της εθνικής οικονομίας γενικότερα.

Έργο υποδομής για την Αττική

Σε ό,τι αφορά, τώρα, το έργο της Β΄ φάσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών εντάσσεται στο πλαίσιο της ανάπτυξης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως έργο υποδομής απαραίτητο για την εξυπηρέτηση των καθημερινών μετακινήσεων των κατοίκων του νομού Αττικής, ενώ ήδη υλοποιούνται έργα βελτίωσης του σιδηροδρομικού δικτύου της Αττικής στο τμήμα από Σιδηροδρομικό Σταθμό Πειραιά έως το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) και στο τμήμα του από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Σταθμό Άνω Λιοσίων (σύνδεση με Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων).

Ειδικότερα, η Β΄ φάση ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών αφορά την αναπροσαρμογή της γραμμολογίας, ανακατασκευή των λειτουργικών του στοιχείων (αποβάθρες, διαβάσεις πεζών κ.λπ.), εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, και παράλληλη κατασκευή των απαραίτητων υποδομών (θεμελιώσεις) για τα κτιριακά έργα που θα ολοκληρωθούν μελλοντικά.

Το έργο της σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα περιλαμβάνει την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS επί της μονής σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινά από τον Παλαιοφάρσαλο, περνά από Καρδίτσα και Τρίκαλα και καταλήγει στην Καλαμπάκα.

Παράλληλα, μεταξύ άλλων, θα κατασκευαστεί αποβάθρα στην περιοχή των Σοφάδων, θα εκτελεστούν εργασίες ανακαίνισης ή και επισκευής μικρής κλίμακας σε χώρους των υφισταμένων κτηρίων των σιδηροδρομικών σταθμών Σοφάδων, Καρδίτσας, Τρικάλων και Καλαμπάκας καθώς και αντικατάσταση 38 υφιστάμενων αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ) με την προσθήκη ενός νέου ΑΣΙΔ επιπλέον.

Στρατηγικό πρόσημο

Το στρατηγικό πρόσημο που φέρει στην προμετωπίδα της η υλοποίηση των παραπάνω έργων –με την αξιοποίηση νέων σύγχρονων εργαλείων, όπως είναι ο Ανταγωνιστικός Διάλογος–, αλλά και η πλήρης και κυρίως αποτελεσματική συνεργασία της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δεν είναι ούτε ευφημισμός ούτε… μυστικό.

Αντιθέτως αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις τοποθετήσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστου Βίνη, καθώς και στο γεγονός ότι από τα μέσα Ιουνίου ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, πέρασε το κατώφλι των γραφείων τής ΔΕΚΟ και είχε τετ-α-τετ με τον κ. Βίνη, παρουσία διευθυντικών στελεχών της εταιρείας. Βασικό αντικείμενο εκείνης της συνάντησης δεν ήταν άλλο από αυτό που σήμερα παίρνει σάρκα και οστά.

Δηλαδή, η πορεία υλοποίησης των σιδηροδρομικών έργων που σχεδιάζει και πραγματοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο να καταστεί η χώρα μας περιφερειακός κόμβος logistics στη «γειτονιά» των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα