Τα μηνύματα των Βρυξελλών

Μπορεί το Μαξίμου να διέρρευσε ότι η συνάντηση της ελληνικής τρόικας των υπουργών (Τσακαλώτος-Σταθάκης-Χουλιαράκης)  με τον Επίτροπο Μοσκοβισί ήταν ενδιαφέρουσα, αλλά δεν λειτούργησε ως νέο τελεσίγραφο προς την Ελλάδα. Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι Βρυξέλλες έκρουσαν για πολλοστή φορά τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει της 2ης αξιολόγησης.

Ήδη στην έδρα της Κομισιόν συζητούν για την αργοπορία που έχει επιδείξει η ελληνική κυβέρνηση τον Αύγουστο, με συνέπεια τα 15 προαπαιτούμενα να μείνουν πίσω. Ειδικά στο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων, όπου οι ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ αποτελούν το μεγαλύτερο αγκάθι. Και φυσικά αυτά τα 15 προαπαιτούμενα που πήγαν πίσω ένεκα της αυγουστιάτικης ραστώνης θα ξεδιπλώσουν την κυρίως εικόνα, που είναι η εκταμίευση της υποδόσης των 2,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία θα πέσουν στην αγορά. Και όχι μόνο, καθώς θα βοηθήσουν για ταχεία διαδικασία της 2ης αξιολόγησης για να φτάσουμε στο επιθυμητό για την κυβέρνηση που είναι το άνοιγμα της συζήτησης για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους. Άλλωστε αυτή ήταν η σειρά που είχε σπεύσει να τοποθετήσει τα πράγματα ο Γάλλος επίτροπος κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα τον Ιούλιο.

Η πίεση που αισθάνεται η κυβέρνηση αποτυπώθηκε διά της πλαγίας από τον ίδιο τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. Μιλώντας στο Bloomberg πριν τη συνάντηση με τον Μοσκοβισί, έσπευσε να δηλώσει για την εκταμίευση των 2,8 δισ. ευρώ πως «αν υπάρξει καθυστέρηση, θα είναι ημέρες και όχι εβδομάδες». Αργά το βράδυ της Δευτέρας, πηγές του υπουργείου Οικονομικών έσπευσαν να διευκρινίσουν πως δεν θα υπάρξει καμία καθυστέρηση και ότι αν υπάρξει, πρόσθεσαν, θα είναι τεχνικής φύσης, 24 έως 48 ωρών. Και μόνο όμως το γεγονός πως η συζήτηση ξεκίνησε με διευκρινίσεις επί καθυστερήσεων μόνο θετικά δεν μπορεί να εκληφθεί, δεδομένου του στόχου το θέμα να έχει κλείσει εντός Σεπτεμβρίου.

Τα συμπεράσματα
Κατά την Αθήνα, οι συζητήσεις με τον Πιέρ Μοσκοβισί οδήγησαν σε τρία συμπεράσματα:
* Πρέπει να ολοκληρωθεί γρήγορα η διαδικασία με τα προαπαιτούμενα προκειμένου να εκταμιευθεί η υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο να συμβεί και με τα προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης, ούτως ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη ρύθμιση του χρέους.
* Πρέπει να δημιουργηθεί ένα «κόκκινο τηλέφωνο» (crisis management) για απευθείας επικοινωνία μεταξύ Αθήνας και Βρυξελλών, προκειμένου να επιλύονται άμεσα τυχόν θέματα που ανακύπτουν.
* Κρίνεται σημαντικό να υπάρξει εξειδίκευση όλων των μέτρων αναδιάρθρωσης του χρέους πριν το τέλος του χρόνου, προκειμένου να δοθεί σαφές μήνυμα στις αγορές.

Ωστόσο οι προσδοκίες της Αθήνας να μπει και το θέμα των πρωτογενών πλεονασμάτων, να τοποθετηθούν σε χαμηλότερα του 3,5% επίπεδα μετά το πρόγραμμα, δεν επιβεβαιώθηκαν. Στην Κομισιόν επικρατεί προβληματισμός για την πορεία υλοποίησης των προαπαιτούμενων καθώς το καλοκαίρι κύλησε χωρίς να έχουν γίνει πολλά πράγματα. Πόσω μάλλον που ακολουθεί η β’ αξιολόγηση που έγκαιρα (μόλις έκλεισε η πρώτη αξιολόγηση) πηγή με συμμετοχή στις διαπραγματεύσεις είχε σπεύσει να τονίσει ότι «θα είναι δέκα φορές πιο δύσκολη από μια κλασική αξιολόγηση των χωρών που βρέθηκαν σε πρόγραμμα διάσωσης». Κι αυτό γιατί πέραν όλων των άλλων θα πρέπει να ελεγχθεί και να πιστοποιηθεί ότι προχώρησαν στην πράξη όλα όσα ψηφίστηκαν τους τελευταίους μήνες στη Βουλή, ενώ παράλληλα θα ανοίξουν και καυτά θέματα, όπως τα εργασιακά.

Τα 15 προαπαιτούμενα
1. Ολοκλήρωση της εναρμόνισης των κοινωνικών εισφορών μέσω:
– Της εξάλειψης της κατώτατης εισφοράς για τους ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων.
– Κατάργηση όλων των εξαιρέσεων των χαμηλών εισφορών υγείας.
– Αναθεώρηση προς τα κάτω των εκπτώσεων για τα εφάπαξ.
2. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης των συμβουλίων των τραπεζών από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) σε συνεργασία με ανεξάρτητο διεθνή σύμβουλο.
3. Επίτευξη συμφωνίας κυβέρνησης-δανειστών για τη στελέχωση του Εποπτικού Συμβουλίου του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα ορίσει και τα μέλη του συμβουλίου διοικητών, και η ολοκλήρωση του εσωτερικού κανονισμού του Ταμείου.
4. Μεταφορά του δεύτερου πακέτου ΔΕΚΟ στο νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.
5. Έγκριση από τη Βουλή της συμφωνίας πώλησης των μετοχών του Ελληνικού στον ιδιώτη επενδυτή.
6. Ενίσχυση του πλαισίου λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
7. Το ΤΑΙΠΕΔ θα απευθύνει πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος αναφορικά με τις μακροχρόνιες συμβάσεις για την Εγνατία Οδό.
8. Επίλυση όλων των εκκρεμοτήτων αναφορικά με το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ έως τον Αύγουστο.
9. Λήψη μέτρων για τη διασφάλιση της επάρκειας πόρων (ανθρώπινων και υλικών) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
10. Ορισμός μελών του Συμβουλίου Διοίκησης της νέας Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
11. Προώθηση από ΡΑΕ των μέτρων για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου και αναθεώρηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην ίδια κατεύθυνση των ποσοτήτων για τις δημοπρασίες.
12. Νέο πλαίσιο για την κατανομή του ΕΤΜΕΑΡ και την αναμόρφωση της αγοράς των ΑΠΕ που θα διασφαλίζει τη βιωσιμότητα και τον μηδενισμό του ελλείμματος το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2017.
13. Η γενική συνέλευση της ΔEΗ να αποφασίσει για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ και τον Ιούλιο του 2016 να βγάλει την προκήρυξη για τη διάθεση κατ’ ελάχιστον ποσοστού 20% σε στρατηγικό επενδυτή.
14. Η γενική συνέλευση της ΔEΗ να εξουσιοδοτήσει τη διοίκηση της εταιρείας για την υπογραφή συμβάσεων με τους βιομηχανικούς καταναλωτές στη βάση ευέλικτων διαπραγματεύσεων, που θα λαμβάνουν υπόψη τους το κόστος και το καταναλωτικό προφίλ του καθενός.
15. Υποβολή σχεδίου για τη μετάβαση της αγοράς ηλεκτρισμού στο ευρωπαϊκό μοντέλο απελευθέρωσης (target model).

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα