Το casus belli της Μελόνι με την Κομισιόν

Χαρτοπόλεμος Ρώμης-Βρυξελλών στο περιθώριο της Συνόδου των G20 με φόντο την καθυστέρηση της έγκρισης της εξαγοράς του 41% του εθνικού αερομεταφορέα της Ιταλίας από τη γερμανική Lufthansa  

Ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, από το ενεργειακό και την κλιματική αλλαγή ως τον πόλεμο στη Ουκρανίας συζήτησαν οι ηγέτες των G20 στη Σύνοδος Κορυφής που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στο Νέο Δελχί. Μία ηγέτης, ωστόσο, είχε τα δικά της εθνικά… θεματάκια να ασχοληθεί στην πρωτεύουσα της Ινδίας.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Ο λόγος για την Τζόρτζια Μελόνι η οποία πνέει μένεα εναντίον της Κομισιόν. Αιτία; Το deal της συγχώνευσης μεταξύ της Italia Trasporto Aereo (ΙΤΑ) και της γερμανικής Lufthansa που σύμφωνα με την πρωθυπουργό της Ιταλίας δεν «τσουλάει» κι αυτό με υπαιτιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Όπως χαρακτηριστικά είπε η Μελόνι στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε στη Σύνοδο Κορυφής της G20 «είναι περίεργο το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμποδίζει τη λύση του προβλήματος της ITA (…) Η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που εδώ και χρόνια μας ζητά να βρούμε λύση στο πρόβλημα της ITA, όταν βρίσκουμε λύση στο πρόβλημα της ITA, την μπλοκάρει. Επομένως, δεν κατανοούμε πλέον και θα θέλαμε μια απάντηση».

Η απάντηση των Βρυξελλών ήρθε και έλεγε ότι στις αρμόδιες υπηρεσίες της δεν έχει κοινοποιηθεί το παραμικρό έγγραφο αναφορικά με την ιταλο-γερμανική συμφωνία.

Μάλιστα την ώρα που το ιταλικό υπουργείο Οικονομίας της Ιταλίας ανέφερε σε σημείωμά του ότι ο σχετικός φάκελος δεν έχει λάβει ακόμη το πράσινο φως της Κομισιόν, ο εκπρόσωπος της Επιτροπής θύμισε στη Ρώμη ότι η κοινοποίηση της συναλλαγής στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα είναι «υποχρέωση» των εμπλεκόμενων στη συμφωνία μερών.

Η χρεοκοπία και το πωλητήριο 

Ο λόγος που εξηγεί την πρεμούρα της ιταλικής πολιτικής ηγεσίας να οριστικοποιηθεί το συντομότερο δυνατό το deal δεν είναι άλλος από την ανάγκη να σταματήσει η αιμορραγία των δημοσίων εσόδων.

Κι αυτό διότι η ITA αποτελεί το διάδοχο σχήμα εθνικού αερομεταφορέα της Ιταλίας, της γνωστής Alitalia, που για χρόνια παρήγαγε χρέη μέχρι που έβαλε οριστικό «λουκέτο» τον Οκτώβριο του 2021. Δυστυχώς για το ιταλικό δημόσιο η εξυγίανση δεν έφερε τα ποθούμενα αποτελέσματα, οπότε το πωλητήριο έμοιαζε με μονόδρομο στο τέλος του οποίου υπήρχε μια… ταμπέλα με το όνομα της Lufthansa!

Χρειάστηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις για να πειστούν στα τέλη του περασμένου Μαΐου οι Γερμανοί να ανοίξουν το πορτοφόλι τους και να βγάλουν κάτι περισσότερο από 320 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να εξαγοράσουν το 41% της ITA και με τον εθνικό αερομεταφορέα της Γερμανίας να διατηρεί το δικαίωμα να αγοράσει ως και το 90% του μετοχικού κεφαλαίου της ιταλική αεροπορικής σε μεταγενέστερο χρόνο.

Το ενδιαφέρον να δώσει η Κομισιόν το ΟΚ και να τελειώσει τη δουλειά δεν είναι μόνο ιταλικό αλλά και γερμανικό, καθώς μετά από την Αυστρία, την Ελβετία και το Βέλγιο που έχει κάνει απλώσει τα φτερά της η Lufthansa «προσγειώνεται» και στην ιταλική αεροπορική αγορά.

«Η Επιτροπή παραμένει σε στενή επαφή με τα μέρη για να συζητήσει τη συναλλαγή πριν από την επίσημη κοινοποίησή της. Αυτές οι επαφές πριν από την κοινοποίηση είναι συνεχείς και αποτελούν μέρος της συνήθους διαδικασίας για την αξιολόγηση μιας σύνθετης πράξης», πρόσθεσε πηγή της ΕΕ.

Σημειώνεται ότι το φλέγον θέμα της εξαγοράς απασχόλησε και σε υπουργικό επίπεδο τη Ρώμη και το Βερολίνο καθώς πριν από τις εργασίες της Συνόδου Κορυφής των G20 στο Νέο Δελχί συναντήθηκαν και τα είπαν ο Ιταλός ΥΠΟΙΚ, Τζανκάρλο Τζορτζέτι και ο Γερμανός ομόλογός του Κρίστιαν Λίντνερ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα