Επίσημη η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΡΙΖΑ

Οριστικοποιήθηκε η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με την Slentel, με την δημοσίευση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) που συνεδρίασε στις 13 Αυγούστου, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

H σχετική απόφαση ελήφθη ύστερα από την εισήγηση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ στις 3 Ιουλίου και υλοποιεί τον σχετικό διαγωνισμό που είχε ολοκληρωθεί προ μηνών.

Την απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.

Πρόκειται για την πρώτη αποκρατικοποίηση που υλοποιείται από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως προκύπτει από το ΦΕΚ δεν υπάρχει κάποια αλλαγή και η σύμβαση θα γίνει βάση των όρων του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στην γερμανική εταιρία. Το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ.

Η υλοποίηση του συγκεκριμένου project περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο που έγινε νόμος του κράτους στις 14 Αυγούστου.

Πρόκειται για τα αεροδρόμια: της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 χρόνια πλειοδότης ανεδείχθη η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel Ltd, η οποία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.

Παράλληλα, δεσμεύθηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.

«Ναυαρχίδα» της εταιρείας Fraport είναι ο αερολιμένας της Φρανκφούρτης. Παράλληλα, διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, το «Ίντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, του αεροδρομίου στο Σιάν στην Κίνα, το αεροδρόμιο του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας.

Βασικός μέτοχος της εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης (31,35%), ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν επίσης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%), ενώ οι λοιποί μέτοχοι κατέχουν ποσοστό 34,91%.

Προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιταχθεί στην ιδιωτικοποίηση η οποία όμως είχε κλειδώσει σε εντυπωσιακά υψηλό τίμημα προσπερνώντας κάθε προσδοκία της προηγούμενης κυβέρνησης. Οι εξελίξεις όμως υποχρέωσαν να οριστικοποιηθεί η παραχώρηση προτού συμβεί κάποιο ατύχημα!

Δεν προκαλεί λοιπόν έκπληξη η έντονη αντίδραση του Αντώνη Σαμαρά στην απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει η διαδικασία παραχώρησης 14 αεροδρομίων της χώρας.

Ο τέως πρωθυπουργός, μιλώντας σε συνεργάτες του, επεσήμανε ότι: «Η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά να προχωρήσει στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων, όπως ακριβώς είχε αποφασίσει και η προηγούμενη κυβέρνηση. Τότε είχε καταγγείλει την απόφαση ως ύποπτο ξεπούλημα, τώρα την υιοθετεί ως επωφελή και σημαντική συμφωνία».

«Θα μπορούσε βέβαια να είχε ζητήσει και συγγνώμη αλλά που να βρεθεί ντροπή…», τόνισε ο πρώην πρόεδρος της ΝΔ.

Για άλλη μια παραπλάνηση και άλλη μια κυβίστηση του κ. Τσίπρα έκανε λόγο ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Παύλος Χρηστίδης, με αφορμή την οριστικοποίηση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport.

«Η κυβέρνηση ολοκλήρωσε σήμερα με την υπογραφή τεσσάρων Υπουργών της τη σύμβαση παραχώρησης για την ιδιωτικοποίηση 14 Περιφερειακών αεροδρομίων» σημείωσε ο κ. Χρηστίδης και πρόσθεσε: «Ο ελληνικός λαός θυμάται βέβαια τις ηρωικές κορώνες του ίδιου του κ. Τσίπρα πριν και μετά τις εκλογές. Άλλη μια κυβίστηση του Πρωθυπουργού και του Σύριζα».

Το θέμα πάντως έφτασε μέχρι τις Βρυξέλλες με την Ανίκα Μπράιτχαρτ, εκπρόσωπο του επιτρόπου οικονομίας, Πιερ Μοσκοβισί να δηλώνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει υπόψη της τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων και αναμένει περαιτέρω πληροφορίες.

Η Ανίκα Μπράιτχαρτ υπενθύμισε ότι το Eurogroup στη δήλωσή του της 14ης Αυγούστου αναφέρεται στο φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Εξάλλου, ερωτηθείσα σχετικά με δημοσιεύματα του Τύπου που αναφέρουν ότι το τρίτο πακέτο στήριξης της Ελλάδας θα υπερβεί τα 86 δισ. ευρώ, η Ανίκα Μπράιτχαρτ απάντησε ότι τα δημοσιεύματα αυτά είναι απολύτως αναληθή.

Η ίδια εκπρόσωπος επανέλαβε ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες του τριετούς προγράμματος της Ελλάδας δεν θα ξεπεράσουν τα 86 δισ. ευρώ, επισημαίνοντας μάλιστα ότι θα χρειαστούν πολύ λιγότερα δάνεια, εάν όλα πάνε καλά. Για παράδειγμα, ανέφερε η ίδια, αν το ΔΝΤ συμμετάσχει με δικά του κεφάλαια και αν η Ελλάδα καταφέρει να επιστρέψει νωρίτερα στις αγορές, τότε τα χρήματα που θα χρειαστεί η χώρα από το τρίτο πακέτο διάσωσης θα είναι πολύ λιγότερα από τα 86 δισ. ευρώ που προβλέπει το τριετές πρόγραμμα.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα