Οι δεσμεύσεις του Κυριάκου για την επόμενη τετραετία

Η Νέα Δημοκρατία ετοιμάζει ένα προεκλογικό φυλλάδιο ανάλογο με αυτό που σάρωσε το καλοκαίρι του 2019

Πριν από τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου του 2019, η Νέα Δημοκρατία μοίρασε ένα 20σελιδο φυλλάδιο με τις δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για όλα τα θέματα που έκαιγαν τους πολίτες.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Τότε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δεσμευθεί στον ελληνικό λαό, ότι θα μειώσει τους φόρους, θα προωθήσει αλλαγές στην παιδεία και την υγεία, ενώ θα έδινε προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση του κράτους, προκειμένου το δημόσιο να μην θυμίζει ένα μικρό Γολγοθά για τον πολίτη. Τέσσερα χρόνια μετά η Νέα Δημοκρατία περηφανεύεται ότι τήρησε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις της και γι’ αυτό ετοιμάζεται για το επόμενο βήμα.

Εντός των επόμενων ημερών από την Πειραιώς θα κυκλοφορήσει ένα νέο προεκλογικό φυλλάδιο με τις δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για την επόμενη τετραετία. Το φυλλάδιο της επόμενης τετραετίας έχει ήδη σχεδιαστεί σε Μαξίμου και Πειραιώς και θα κυκλοφορήσει μόλις ολοκληρωθούν οι τελευταίες κυβερνητικές εκκρεμότητες πριν ολοκληρώσει τις εργασίες της η Βουλή και προκηρυχθούν οι εκλογές της απλής αναλογικής. Ενδεικτικά, επίκειται η ψήφιση της «ρυθμιστικής Αρχής υδάτων», η νομοθεσία για τη χρήση – παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το νομοσχέδιο για τον σχολικό εκφοβισμό, το σχέδιο δράσης για την ψυχική υγεία, οι αλλαγές στη διοικητική Δικαιοσύνη. Και φυσικά η ψήφιση της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου.

«Αν η πρώτη δέσμευση ήταν οι μειώσεις φόρων, το επόμενο σύνθημά μας είναι οι καλύτεροι μισθοί», επιμένει ο Πρωθυπουργός. Εξ ου και το γαλάζιο σχέδιο για την τετραετία 2023-2027 περιλαμβάνει μόνιμα μέτρα για αναπροσαρμογή μισθών και συντάξεων, μείωση έμμεσων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς για επαγγελματίες.

Πέραν της οικονομίας, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και θεσμικές αλλαγές. Αυτές, κατά το σκεπτικό του Μητσοτάκη, θα πρέπει να έρχονται πάντα στην πρώτη περίοδο διακυβέρνησης. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος είχε επιδιώξει από τους πρώτους μήνες του στο Μαξίμου να προωθήσει τις μεγάλες εκλογικές αλλαγές, με προτεραιότητα την κατάργηση της «καταστροφικής για τη χώρα», όπως επιμένει ως σήμερα μιλώντας για «βόμβα», απλής αναλογικής, προκρίνοντας τελικά το κλιμακωτό μπόνους στις εθνικές εκλογές. Στο συρτάρι του υπήρχε και παραμένει για τυχόν επαναξιολόγηση, όταν έρθει η ώρα και εφόσον υπάρχουν οι πολιτικές προϋποθέσεις, το πιο περίπλοκο γερμανικό μοντέλο. Αυτό περιλαμβάνει συνδυασμό εκλογής με σταυρό σε «στενές» περιφέρειες και εκλογής με λίστα σε ευρείες περιφέρειες. Το εν λόγω προσχέδιο εξακολουθεί μάλιστα να έχει ένθερμους υποστηρικτές στους γαλάζιους κόλπους.

Στα χέρια του Πρωθυπουργού βρίσκεται άλλο ένα έτοιμο σχέδιο που είναι η επιστροφή της λίστας στις ευρωεκλογές. Στόχος είναι να υπάρχουν οι προϋποθέσεις ώστε η παρέμβαση (μια αντιγραφή του νόμου που ίσχυε μέχρι το 2009), εφόσον ξεκλειδώσει επίσημα όπως το προδιαγράφουν αρμόδιες πηγές, να ψηφιστεί στην επόμενη Βουλή για πρώτη εφαρμογή στην ευρωκάλπη του 2024.

Το επιτελικό κράτος

Συγκεκριμένες εισηγήσεις αλλά και προσχέδια υπάρχουν επιπλέον για την επόμενη φάση του επιτελικού κράτους. Προσωπικά ο κ. Μητσοτάκης έχει αφήσει ανοιχτό δημοσίως το θέμα παρεμβάσεων στον τρόπο λειτουργίας της κυβέρνησης.

«Αυτό το οποίο ονομάζουμε επιτελικό κράτος πιστεύω ότι επιτέλεσε την αποστολή του, με την έννοια ότι συντόνισε τους υπουργούς, έθεσε στόχους, έβαλε κανόνες λογοδοσίας και συντόνισε μια σειρά από πολιτικές που απαιτούσαν συνεργασία μεταξύ των υπουργείων», έλεγε προ ημερών ο πρωθυπουργός σε κομματικά στελέχη.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται οι επόμενες δομικές αλλαγές. Είναι δεδομένη, για παράδειγμα, η δημιουργία ξεχωριστού υπουργείου Στεγαστικής Πολιτικής, με την προσδοκία να υπάρχει συντονισμένη διαχείριση των δημόσιων κτιρίων. Αυτός ο άξονας θα περιλαμβάνεται στο φυλλάδιο για την τετραετία 2023-2027 με δεδομένη και την ανάγκη της Ν.Δ. να απευθυνθεί με δεσμεύσεις προς τη νέα γενιά που αντιμετωπίζει το στεγαστικό πρόβλημα.

Πιθανότατα αυτή δεν θα είναι η μόνη παρέμβαση, καθώς έχει συζητηθεί η δημιουργία, ή οι συγχωνεύσεις και άλλων δομών. Στόχος, η κυβέρνηση να πείσει ότι ρίχνει βάρος σε χαρτοφυλάκια της «νέας εποχής». Όπως είναι η έρευνα, η τεχνολογία και η καινοτομία, αλλά και η πολιτική προστασία, που με βάση και την κλιματική αλλαγή ολοένα και είναι περισσότερο απαραίτητη.

Το άρθρο 16 του Συντάγματος

Σε ό,τι αφορά την ελπίδα της κυβέρνησης να αλλάξει το άρθρο 16 του Συντάγματος για τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, αυτό προϋποθέτει ασφαλώς στάση αναμονής για την επόμενη συνταγματική αναθεώρηση.

Το υπουργείο Παιδείας έδειχνε πάντως προς αυτή την κατεύθυνση το περασμένο φθινόπωρο με αφορμή την απόφαση του αμερικανικού Columbia να ιδρύσει στην Αθήνα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης, ενώ ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο θέμα κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τους εκπροσώπους του καλλιτεχνικού κόσμου, έχοντας χαρακτηρίσει από το 2019 ως «αυτονόητη αναγκαιότητα» τη συναίνεση στην αλλαγή του άρθρου.

«Θα χαρώ πολύ όταν με το καλό προχωρήσει αυτή η μεταρρύθμιση – γιατί είναι στις προθέσεις μας στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξουμε το άρθρο 16 -, όσοι διαμαρτυρήθηκαν μετ’ επιτάσεως και ζήτησαν την αναγνώριση της δυνατότητας της ιδιωτικής εκπαίδευσης να παρέχει πτυχία τα οποία θα είναι ουσιαστικά πανεπιστημιακά να μας στηρίξουν σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που θα κάνουμε τότε», έλεγε από το Μαξίμου συζητώντας για τα πτυχία των καλλιτεχνών.

Τα δικαστήρια και τα νοσοκομεία

Σημαντικοί σταθμοί της επόμενης τετραετίας, όπως τους μαρτυρά ο γαλάζιος σχεδιασμός για τη νέα τετραετία, είναι τα δικαστήρια και τα νοσοκομεία. Στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού τονίζουν ότι «απαιτείται περισσότερη τόλμη και ταχύτητες», υπονοώντας την προετοιμασία μεταρρυθμιστικών πρότζεκτ, τόσο στη Δικαιοσύνη,  όσο και στο ΕΣΥ. Στο πλαίσιο αυτό καταρτίζονται νέοι εθνικοί χάρτες.

Είναι ενδεικτικό ότι στο σχέδιο μεταρρυθμίσεων «Ελλάδα Μπροστά» αναφέρεται ήδη για τα δικαστικά κτίρια ότι πρόκειται για σημαντική επένδυση με ορίζοντα υλοποίησης έως το τέλος του 2025, με αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και με άντληση κεφαλαίων μέσω ΣΔΙΤ.

Για την ώρα πάντως έρχεται προς ψήφιση η αλλαγή του χάρτη στη διοικητική Δικαιοσύνη, χωρίς τελικά συγχωνεύσεις διοικητικών δικαστηρίων. Η διαδικασία αυτή αναμένεται να ανοίξει δρόμο για περαιτέρω αλλαγές στη Δικαιοσύνη αλλά και στην Υγεία.

Μία είναι η μάχη

Κι ενώ το προεκλογικό φυλλάδιο με τις νέες δεσμεύσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι σχεδόν έτοιμο, την ίδια ώρα η Νέα Δημοκρατία έχει αυξήσει τα ντεσιμπέλ σε ό,τι αφορά την κρισιμότητα των πρώτων εκλογών. «Δεν υπάρχει πρώτη και δεύτερη εκλογική μάχη, η μάχη είναι μία» συνηθίζουν να επαναλαμβάνουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα αρκετά γαλάζια στελέχη, τονίζοντας με αυτό τον τρόπο τη σπουδαιότητα της διαδικασίας με το νόμο της απλής αναλογικής.

Όλοι στην Πειραιώς έχουν πειστεί ότι δεν υπάρχουν περιθώρια εφησυχασμού. Και γι’ αυτό το λόγο φροντίζουν με κάθε τρόπο να το επικοινωνούν όχι μόνο στα πρόσωπα του κομματικού μηχανισμού, αλλά πολύ περισσότερο στην ίδια την κοινή γνώμη, η στάση της οποίας θα διαμορφώσει το τελικό αποτέλεσμα.

Από τη στιγμή που έχει-σχεδόν-αποκλειστεί το ενδεχόμενο σχηματισμού αυτοδύναμης Κυβέρνησης, τότε γίνεται αντιληπτό πως η Νέα Δημοκρατία στοχεύει στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στην πρώτη εκλογική αναμέτρηση με το σύστημα της απλής αναλογικής. Κάτι που αναμένεται ότι θα αποτελέσει τη βάση για να διεκδικήσει στη δεύτερη κάλπη με τον δικό της εκλογικό νόμο την αυτοδυναμία και το σχηματισμό μιας βιώσιμης μονοκομματικής Κυβέρνησης.

Η εξέλιξη αυτή συνιστά και το πρώτο ιδανικό σενάριο για τον κ. Μητσοτάκη και τους συνεργάτες του. Η πρώτη θέση και η προσέγγιση ενός ποσοστού της τάξης του 35%, θα ήταν αναμφίβολα η καλύτερη εξέλιξη, προκειμένου το κυβερνών κόμμα να προσέλθει στη δεύτερη μάχη με μεγάλες πιθανότητες μετατροπής του ποσοστού σε ένα 38% ή ιδανικά 39%.

Στο τραπέζι, βέβαια, υπάρχει και το πιο ρεαλιστικό σενάριο, αυτό του να πλησιάσει η Νέα Δημοκρατία το 33% με 34%, όπως εξάλλου καταγράφουν και οι περισσότερες μετρήσεις των τελευταίων εβδομάδων. Στην περίπτωση αυτή το κυβερνών κόμμα θα κληθεί να παίξει ακόμα πιο σκληρά το δίλημμα της σταθερότητας, συμπιέζοντας τα μικρότερα κόμματα και θέτοντας τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους προ της δικής του ευθύνης για την επόμενη μέρα της χώρας.

Το τρίτο σενάριο, το οποίο είναι και το πιο ακραίο, θα επικρατήσει αν η ακρίβεια επηρεάσει μαζικά ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας και καταψηφίσει την Κυβέρνηση και στην περίπτωση που οι δεξιοί ψηφοφόροι θελήσουν να στείλουν και ένα ξεχωριστό μήνυμα, στρέφοντας έστω και συγκυριακά την ψήφο τους προς μικρότερους σχηματισμούς.  Το ενδεχόμενο αυτό θα επηρεάσει καθοριστικά τη γαλάζια στρατηγική του δεύτερου γύρου, ενώ εκ των πραγμάτων η ηγεσία θα πρέπει να προετοιμαστεί για μια νέα συμμαχική Κυβέρνηση, υπό αντίξοες συνθήκες. Όλα τα παραπάνω αποτελούν αναμφίβολα ασκήσεις επί χάρτου, αφού τον τελικό λόγο έχει ο ελληνικός λαός.

Πίεση στον ΣΥΡΙΖΑ

Αναμφίβολα η ακρίβεια είναι ένα σημαντικό ζήτημα για όλες τις ελληνικές οικογένειες. Όμως οι τελευταίες εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑΣ με την ομόφωνη (13-0) καταδίκη του Νίκου Παππά από το Ειδικό Δικαστήριο και τα «πολακικά» έχουν επιτρέψει στην κυβέρνηση να στρέψει το ενδιαφέρον στον ΣΥΡΙΖΑ, τον οποίο πιέζει πανταχόθεν.

Ήδη ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στις δύο περιπτώσεις. Για το Νίκο Παππά αναρωτήθηκε από πού κρατάει τον κ. Τσίπρα, ενώ για τον Πολάκη τόνισε το «όπως στρώνεις κοιμάσαι», που ήταν μία πρώτης τάξεως αιχμή για τον πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Και βέβαια η Νέα Δημοκρατία άδραξε την ευκαιρία για να επαναφέρει το αφήγημα πως «ο Πολάκης είναι ο καθρέφτης του Τσίπρα». Κάτι με το οποίο επί της ουσίας παραδέχθηκε και ο υποψήφιος δήμαρχος του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά, ο Νίκος Μπελαβίλας, που ευθαρσώς δήλωσε πως «αυτά που τόλμησε και έγραψε ο Πολάκης τα συζητάμε όλοι μας».

Όπως γίνεται αντιληπτό, καλό είναι το πρόγραμμα, καλές και οι δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, όμως οι συνθήκες εσωστρέφειας στο αντίπαλο κόμμα είναι αυτό που λέμε μάννα εξ ουρανού. Και αυτό διότι η κοινωνία βλέποντας όλα έχουν συμβεί στον ΣΥΡΙΖΑ τις τελευταίες δέκα ημέρες μάλλον κάνει δεύτερες και τρίτες σκέψεις για το εάν πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά μαζί τους και με τις υποσχέσεις που μοιράζουν. Όπως για παράδειγμα είπε ο κ. Τσίπρας ότι οι γιατροί στα δημόσια νοσοκομεία θα ξεκινούν την εργασία τους με 2.000 ευρώ πρώτο μισθό.

Διότι μπορεί ο Πολάκης να προέβη σε μία απρέπεια (να το χαρακτηρίσουμε έτσι με διάθεση επιείκειας), όμως το σύνολο του ΣΥΡΙΖΑ έχει επιτεθεί στην Δικαιοσύνη αφήνοντας στην άκρη το 13-0 του Ειδικού Δικαστηρίου σε ό,τι αφορά την καταδίκη Παππά, προβάλλοντας ένα έωλο επιχείρημα που ουδεμία σχέση έχει με την καταδίκη. Η Κουμουνδούρου κάνει λόγο ότι «ο Νίκος Παππάς έφερε 250 εκατ. στα δημόσια ταμεία», όμως ο πρώην υπουργός καταδικάστηκε ότι προσπάθησε να στήσει τον διαγωνισμό, ο οποίος εν τέλει ακυρώθηκε από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικός. Γι’ αυτό και από την κυβέρνηση κάνουν λόγο για περιφρόνηση των θεσμών.

«Όσο ο ΣΥΡΙΖΑ παλεύει μάταια να μας πείσει ότι κινείται θεσμικά και όσο ασχολείται με το αν ράγισε το γυαλί στις σχέσεις Τσίπρα – Πολάκη», λένε χαρακτηριστικά γαλάζιες πηγές, «εμείς έχουμε δουλειά μπροστά μας για να δίνουμε λύσεις σε όσα πραγματικά απασχολούν την κοινωνία και κυρίως έχουμε σχέδιο για την επόμενη τετραετία».

 

 

 

 

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα