Ανοίγουν πανιά σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο τα ΕΛ.ΠΕ.

Μπορεί οι ετήσιες γενικές συνελεύσεις των εταιρειών να αποτελούν τυπικές διαδικασίες όπου η διοίκηση «απολογείται» –τρόπον τινά– στους μετόχους για τα πεπραγμένα της, ωστόσο η προχθεσινή Γ.Σ. των Ελληνικών Πετρελαίων έβγαλε και ενδιαφέρουσες ειδήσεις.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Ποιες είναι αυτές; Κατ’ αρχάς, ότι η διοίκηση Τσοτσορού – Στεργιούλη αναμένει περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου για το 2016 και το 2017. Κατά δεύτερον, ότι στον στρατηγικό σχεδιασμό των ΕΛ.ΠΕ. περιλαμβάνονται πλέον τόσο η επέκταση σε νέες δραστηριότητες όπως στο LNG, το φυσικό αέριο, όσο και η ενίσχυση σε τομείς όπου ήδη επενδύει όπως στην ηλεκτροπαραγωγή.

Παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνου Σκουρλέτη, ο οποίος παρακολούθησε τις εργασίες της ετησίας Γ.Σ., ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛ.ΠΕ. Γρηγόρης Στεργιούλης ξεκίνησε την ομιλία του σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα, καθώς αναφέρθηκε στο τραγικό δυστύχημα της 8ης Μαΐου 2015 στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ασπροπύργου.

«Μετά από έναν χρόνο», είπε ο CEO των ΕΛ.ΠΕ., «βρισκόμαστε και πάλι στο βήμα αυτό και δεν μπορεί παρά η μνήμη μας να γυρίσει πίσω, περίπου τέτοιες μέρες πέρυσι. Όταν σε αυτή ακριβώς την αίθουσα, τότε κατάμεστη από εργαζόμενους, τους καλούσαμε να ξαναμπούν μέσα στο εργοστάσιο, τους καλούσαμε να πάνε ξανά στα πόστα τους, να μαζέψουμε όλοι μαζί τα κομμάτια μας και να επανεκκινήσουμε τα Διυλιστήρια. Ήταν ένα σοκ. Μακάρι να μπορούσαμε να φέρναμε τον χρόνο πίσω, αλλά μη έχοντας αυτή την πολυτέλεια και την επιλογή τραβήξαμε μπροστά».

Κι όπως φαίνεται, όντως τράβηξαν μπροστά τα ΕΛ.ΠΕ., μιας και τα οικονομικά αποτελέσματα της περασμένης χρονιάς δικαίωσαν τους χειρισμούς της διοίκησης η οποία πέτυχε να βελτιστοποιήσει τη λειτουργία της εταιρείας, αλλά και να αντιμετωπίσει επιτυχώς την κρίση που προέκυψε από τα capital controls.

Προς επίρρωση των παραπάνω, αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη χρονιά ο Όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων αύξησε την παραγωγή του στους 12,8 εκατ. τόνους και τις πωλήσεις στους 14,1 εκατ. τόνους, ήτοι στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 6 ετών και νέο ιστορικό υψηλό εξαγωγών στους 6,9 εκατ. τόνους. Συνακόλουθα επετεύχθη ιστορικό ρεκόρ ετήσιων συγκρίσιμων κερδών (EBITDA) ύψους 758 εκατ. ευρώ, αυξημένων έναντι του 2014 κατά 81,8% και λειτουργικά κέρδη 245 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 289 εκατ. ευρώ το 2014, καθώς επίσης και υψηλή κερδοφορία με EBITDA 169 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο του 2016.

Ο δανεισμός
Φυσικά στα ΕΛ.ΠΕ. δεν αναλώνονται σε υπέρμετρους πανηγυρισμούς. Για αυτό και, ο όπως τόνισε ο κ. Στεργιούλης, δεν θα διανεμηθεί μέρισμα για τη χρήση του 2015, καθώς προτεραιότητα παραμένει η σταθεροποίηση των χρηματοοικονομικών της εταιρείας και στο πλαίσιο αυτό έγινε γνωστό πως ο Όμιλος θα προχωρήσει σε κινήσεις αναδιάρθρωσης των δανείων, ενώ έχει ξεκινήσει τις συζητήσεις για αύξηση των πιστωτικών ορίων.

«Τα μηνύματα που λαμβάνουμε ως προς τους όρους πιθανού νέου δανεισμού και νέου ομολογιακού είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά. Επικεντρωνόμαστε στην βελτίωση τον μεγεθών και την επαναμόχλευση. Οι μέτοχοι θα εισπράξουν αυτό που αξίζουν σύντομα», είπε ο κ. Στεργιούλης.

Περισσότερο διεξοδικά αναφέρθηκε στο θέμα των δανειακών συμβάσεων του Ομίλου ο πρόεδρος των ΕΛ.ΠΕ., Στ. Τσοτσορός, ο οποίος θύμισε ότι  «προχωρήσαμε στις 16 Μαΐου σε εξόφληση του ομολόγου λήξης 2016 ύψους 400 εκατ. δολαρίων, όπως και της πρώτης δόσης 100 εκατ. ευρώ προς την ιρανική εταιρεία NIOC στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας αποπληρωμής της ρυθμισμένης παλαιάς οφειλής, η οποία σημειωτέων ήταν η πρώτη σχετική συμφωνία εταιρείας Δυτικής χώρας μετά την άρση των κυρώσεων (sanctions) με την Ε.Ε.».

Επιπρόσθετα, ο κ. Τσοτσορός εξήγησε ότι ο Όμιλος προέβη στις αναγκαίες ενέργειες, αφενός μεν για τη δρομολόγηση των διαδικασιών τροποποίησης των όρων των δανειακών συμβάσεων των ΕΛ.ΠΕ. συνολικού ύψους 1,526 δισ. ευρώ (κοινοπρακτικά δάνεια €400 εκατ. ευρώ, δάνειο Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων €333 εκατ. ευρώ, ομόλογο λήξης 2019 ύψους €500 εκατ. και ομόλογο λήξης 2019 ύψους €325 εκατ. δολαρίων).

Σύμφωνα με τον κ. Τσοτσορό, οι όροι αυτοί αφορούν τους χρηματοοικονομικούς δείκτες (Financial ratios in Debt Covenants) με σημαντικότατες εκτιμώμενες επιπτώσεις τόσο στους ισολογισμούς όσο και στα κόστη λειτουργίας, αφ’ ετέρου δε για την αναχρηματοδότηση δανειακών συμβάσεων συνολικού ύψους έως 1 δισ. ευρώ με ευνοϊκότερους όρους, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της αξιολόγησης από τους θεσμούς της ελληνικής οικονομίας και τη διαφαινόμενη σταθεροποίηση και βελτίωση της θέσης του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος και κύρια μετά τα θετικά αποτελέσματα λειτουργίας του Ομίλου, σε συνδυασμό με την έγκαιρη, πλήρη και ολοσχερή αποπληρωμή των υποχρεώσεων ύψους 600 εκατ. ευρώ περίπου το τρέχον έτος 2016.

Επέκταση και συμφωνίες
Τόσο ο κ. Τσοτσορός όσο και ο κ. Στεργιούλης εξέθεσαν στους μετόχους και τον υπουργό Ενέργειας την πρόθεση των ΕΛ.ΠΕ. να επεκταθούν σε νέες αγορές. Ειδικότερα:

# ΕΜΠΟΡΙΑ: Για τον τομέα της εμπορίας, η διοίκηση εξήγησε τον στρατηγικό στόχο της που δεν είναι άλλος από την καθετοποίηση και τη διάθεση προϊόντων από τις θυγατρικές του Ομίλου.

# ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Στις διεθνείς δραστηριότητες στόχος είναι η εκμετάλλευση πιθανών ευκαιριών και η προώθηση εργασιών και σε νέους τομείς, όπως ηλεκτρισμός, αέριο και LNG.

# ΕΡΕΥΝΑ / ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Στον τομέα της έρευνας και παραγωγής, τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα των ερευνών στον Πατραϊκό Κόλπο δημιουργούν αισιοδοξία, ενώ αναμένονται περαιτέρω αποτελέσματα το φθινόπωρο. Ήδη ο Όμιλος έχει γίνει αποδέκτης προτάσεων συνεργασίας με άλλες διεθνείς εταιρείες.

# ΝΕΕΣ ΑΓΟΡΕΣ: Εξετάζεται επέκταση σε νέες αγορές, όπου τα ΕΛΠΕ δεν έχουν παρουσία σήμερα και όχι μόνο στον τομέα των καυσίμων αλλά και στον ηλεκτρισμό, το φυσικό αέριο κ.α.

Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς συνεργασίες των ΕΛ.ΠΕ., ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας αναφέρθηκαν στα επιτυχημένα deal που έχει συνάψει ο Όμιλος, λέγοντας ότι αυτά έχουν αλλάξει το όνομα των ΕΛ.ΠΕ. στη διεθνή αγορά. Μάλιστα, αναφέρθηκαν στην εκμετάλλευση από τον Όμιλο των πολλών εναλλακτικών και ευκαιριών που έχουν πλέον τα ΕΛ.ΠΕ. στο μέτωπο της προμήθειας, με την υπογραφή σημαντικών συμφωνιών με το Ιράν, την Αίγυπτο, και τη ρωσική Rosneft.

Πιο συγκεκριμένα, ιδιαίτερη μνεία έγινε στη συμφωνία με το Ιράν λέγοντας ότι τα ΕΛΠΕ ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που συνήψε συμφωνία με τη χώρα αυτή για την προμήθεια αργού αλλά και για την αποπληρωμή του χρέους, προσθέτοντας ότι η συμφωνία με τη ρωσική ROSNEFT που υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο της επίσκεψης του προέδρου της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν, στην Αθήνα, μπορεί επίσης να αποδώσει σημαντικά οφέλη όχι μόνο στον τομέα της προμήθειας αργού αλλά και στη διαχείριση των προϊόντων στην περιοχή της Μεσογείου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Όμιλος πέτυχε να διατηρήσει τα περιθώρια διύλισης στα 5 δολάρια το βαρέλι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2016, αξιοποιώντας το ευνοϊκό περιβάλλον της αγοράς αλλά και τις νέες συμβάσεις προμήθειας.

Προτεραιότητα η «ολιστική ασφάλεια»
Στις προτεραιότητες τις διοίκησης των ΕΛ.ΠΕ. έχει μπει κάτι που, όπως εξήγησε ο κ. Στεργιούλης, δεν είναι δράση ενός χρόνου. Ο λόγος για την «ολιστική ασφάλεια», η οποία σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας αφορά το ότι «θα πρέπει να σκέφτεσαι ΑΣΦΑΛΩΣ, σε κάθε σου δραστηριότητα. Στον σχεδιασμό, το πώς ανεβαίνεις τη σκάλα, το πώς εκτελείς εργασίες, το πώς συντηρείς, το πώς οδηγείς για να πας στο σπίτι σου».

«Δεν είναι τα γραφεία στη Χειμάρρας λιγότερο ή περισσότερο ασφαλή από τα διυλιστήριά μας. Δεν πρέπει να είναι», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Στεγιούλης και συνέχισε: «Πρέπει το θέμα της ασφάλειας να αγκαλιάζει τα πάντα. Τον σχεδιασμό που κάνει η Asprofos, το Τμήμα Συντήρησης, το Τμήμα Μελετών, το Τμήμα Παραγωγής, τους ανθρώπους που μπαίνουν-βγαίνουν μέσα στο διυλιστήριο και στους χώρους δουλειάς. Τα πάντα. Αλλά επειδή δεν είμαστε ακόμα τόσο καλοί, ζητήσαμε και για τον επόμενο χρόνο τουλάχιστον τη συνδρομή κάποιων τεχνικών της EXXONMOBIL, που κι αυτή έμαθε από δυστυχή γεγονότα και βελτίωσε πάρα πολύ τους δείκτες ασφάλειας. Είναι μαζί μας για να μας υποδείξουν, να μας διορθώσουν, να μας μαλώσουν, ώστε να μπορέσουμε να γίνουμε οι καλύτεροι των καλυτέρων. Να περάσουμε στο πρώτο τεταρτημόριο όπου συγκαταλέγονται τα πιο ασφαλή Διυλιστήρια διεθνώς και να μείνουμε εκεί για πάντα».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα