ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ: Ψάχνουν για ευθύνες σε αυτοδιοικητικούς και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Δύο ρεπορτάζ, το ένα από τον ιστότοπο zougla.gr και το άλλο από την Εφημερίδα των Συντακτών, «στριμώχνουν» τον κατασκευαστικό όμιλο του Γιώργου Περιστέρη σχετικά με τη επάρκεια ή μη των έργων αποκατάστασης που έκανε η εταιρεία στη Θεσσαλία μετά από τον «Ιανό»

Με τη δημόσια συζήτηση να περιστρέφεται γύρω από το αν οι συνέπειες της καταιγίδας Daniel θα μπορούσε να ήταν λιγότερο τραγικές από αυτές που βιώνουν οι κάτοικοι της Θεσσαλίας η Δικαιοσύνη αναζητά κι εκείνη την άκρη του νήματος για τις ευθύνες που προκύπτουν είτε από αμέλειες και παραλήψεις των αυτοδιοικητικών στελεχών (περιφερειάρχης, αντιπεριφερειάρχες, δήμαρχοι κλπ) είτε από κακοτεχνίες στα ήδη εκτελεσθέντα έργα.

Χαμένη στη μετάφραση είναι η ελληνική κοινή γνώμη βλέποντας να διεξάγεται ένα πινγκ-πονγκ ευθυνών και ακούγοντας νέα στοιχεία που φαίνεται να συνετέλεσαν στο να «πνιγεί» η κεντρική περιφέρεια της χώρας από την καταιγίδα «Daniel». Από τη μια έχουμε  το «αλληλοκάρφωμα» του δημάρχου Παλαμά, Γιώργου Σακελλαρίου, και του αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Νούσιου, για το ποιος ευθύνεται για το σπάσιμο του φράγματος στον ποταμό Καλέντζη.

Ο μεν δήμαρχος επιμένει ότι ουδέποτε έδωσε τέτοια εντολή καθώς δεν ήταν δική του αρμοδιότητα, ο δε αντιπεριφερειάρχης παραδέχεται ότι έδωσε την έγκρισή του για να γίνει τομή στο ανάχωμα αλλά αυτό το έκανε επειδή του το ζήτησε ο δήμαρχος του οποίου την πολυετή εμπειρία εμπιστευόταν!

Σε αυτό το θέατρο του παραλόγου ήρθε να προστεθεί και η καταγγελία ότι κανένα από τα αντλιοστάσια που υπάρχουν στους ποταμούς της Καρδίτσας δεν λειτούργησε επειδή δεν υπήρχαν γεννήτριες!

Την ίδια στιγμή που συμβαίνουν τα παραπάνω ανοίγει και το μέτωπο της διερεύνησης των ενδεχόμενων κακοτεχνιών στα έργα αποκατάστασης που έγιναν στη Θεσσαλία ύστερα από το ξέσπασμα του κυκλώνα «Ιανός» τον Σεπτέμβριο του 2020, τα οποία ελέγχεται αν ήταν ικανά να εκπληρώσουν τον σκοπό της εκτέλεσής τους δηλαδή να θωρακίσουν την περιοχή έναντι πλημμυρικών κινδύνων.

Αντικείμενο του επίμαχου έργου κόστους €143.000.000 (με ΦΠΑ) ήταν η επείγουσα αποκατάσταση των ζημιών επί οδοστρωμάτων, οδικών υποδομών, γεφυρών και εκτέλεσης συνοδών έργων σήμανσης, προστασίας και ασφάλειας, απορροής όμβριων κ.λ.π. στο οδικό δίκτυο της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας και ειδικότερα στους δήμους Καρδίτσας, Αργιθέας και Μουζακίου που προκλήθηκαν από τις φυσικές καταστροφές που προκάλεσε ο «Ιανός».

Για το έργο το μειοδότρια αναδείχτηκε η ΤΕΡΝΑ με ποσοστό έκπτωσης 6% έναντι της έκπτωσης 5% που έδωσαν οι διεκδικήτριες εταιρείες ΑΒΑΞ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αλλά μετά από τα όσα καταστροφικά συνέβησαν στη Θεσσαλία ο επιχειρηματικός όμιλος του Γιώργου Περιστέρη βρέθηκε στο στόχαστρο αρκετών ρεπορτάζ του ηλεκτρονικού και έντυπου Τύπου. Παράδειγμα μία ανάρτηση του ενημερωτικού ιστότοπου zougla.gr που «χρεώνουν» στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχειρότητα ως προς την κατασκευή των αναληφθέντων έργων. Επικαλούνται για παράδειγμα οι συντάκτες τoυ zougla.gr έργα κυρίως στον ποταμό Πάμισο.

Σύμφωνα, πάντα, με το επίμαχο ρεπορτάζ του zougla.gr μία από τις γέφυρες που έπρεπε  να φτιαχτούν ήταν αυτή στην επαρχιακή οδό Ελληνοκάστρου Αμυγδαλής, γεφυρώνοντας τον ποταμό Πάμισο, σε απόσταση περίπου 2,5 χλμ. από το Μουζάκι. «Τη στιγμή που χτύπησε την περιοχή ο Daniel ήταν στημένη μία πρόχειρη γέφυρα» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ρεπορτάζ όπου καταγράφονται και μαρτυρίες κατοίκων σύμφωνα με τις οποίες «παρασύρθηκε από τα ορμητικά νερά του χειμάρρου».

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας που αναρτήθηκε το ρεπορτάζ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ απάντησε – προφορικά ή με επιστολή της; –  στο zougla.gr ισχυριζόμενη ότι:

α)  Στην περιοχή της Θεσσαλίας ουδέποτε ανατέθηκε στην ΤΕΡΝΑ εργολαβία φράγματος, ούτε καθαρισμός ή οποιαδήποτε εργασία σε σχέση με φράγματα.

β)   Τα έργα που ανέλαβε η εταιρεία στην περιοχή το 2021 δεν αφορούν αντιπλημμυρικά έργα αλλά την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν σε συγκεκριμένα τμήματα του υπεραστικού επαρχιακού οδικού δικτύου και την επαναφορά τους στην προ «Ιανός» κατάσταση.

Από την ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ διευκρινίζουν, επιπρόσθετα, πως εκτέλεσαν μόνον έργα οδοποιίας κυρίως στην περιοχή Καρδίτσας τα οποία έχουν ολοκληρωθεί κατά το 90% και πως το συνολικό κόστος αυτών των έργων, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, φθάνει τα 130 εκατ. ευρώ. Συμπληρώνουν, τέλος, ότι «τα έργα οδοποιίας που εκτελέστηκαν δεν υπέστησαν ζημιές από την πρόσφατη πρωτοφανή κακοκαιρία.».

Το «στρίμωγμα» της ΤΕΡΝΑ από την ΕΦ.ΣΥΝ.

Το «στρίμωγμα» της, πάντως, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τα… έργα και τις ημέρες της κατασκευαστικής στη Θεσσαλία δεν σταμάτησε στην ανάρτηση του zougla.gr. Συνεχίστηκε με ένα πολύ πιο ερευνητικό ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών» (σ.σ. το υπογράφει ο συνάδελφος Άρης Χατζηγεωργίου) στο οποίο αποδομούνται,  εν μέρει τουλάχιστον, οι απαντήσεις της εταιρείας σχετικά με την εμπλοκή της στα έργα ανασυγκρότησης που έλαβαν χώρα στις πληγείσες (και) από το Ιανό περιοχές της κεντρικής Ελλάδας.

Υπό τον χαρακτηριστικό τίτλο «Τι (δεν) έκανε η ΤΕΡΝΑ για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία» στο ρεπορτάζ της ΕΦΣΥΝ εξηγείται καταρχάς ότι τα έργα οδοποιίας που παραδέχεται ότι έκανε η εταιρεία «δεν μπορούν να προχωρήσουν εάν παράλληλα δεν έχει εξασφαλιστεί η αντιπλημμυρική προστασία τους, καθώς πολλές φορές οι δρόμοι λειτουργούν και ως φράγματα, ειδικά όταν κατασκευάζονται μέσα σε απέραντες πεδινές εκτάσεις.».

Κάνοντας, εξάλλου, λόγο για «μισές αλήθειες» στο ίδιο ρεπορτάζ αποκαλύπτεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν ανάδοχος συγκεκριμένων αντιπλημμυρικών έργων μέσω της εταιρείας «Κεντρική Οδός» που είναι κατά 100% θυγατρική της ΤΕΡΝΑ και η οποία κατασκευάζει και εισπράττει διόδια από τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε65). Προς επίρρωση των γραφομένων τους στην ΕΦΣΥΝ επικαλούνται σχετικές δηλώσεις του περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστού, που σε ανακοίνωσή του στις 23/9/2022 ανέφερε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «έχει ξεκινήσει πρόγραμμα επειγόντων έργων, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, για την αντιπλημμυρική θωράκιση των περιοχών πλησίον των αυτοκινητοδρόμων, που υλοποιήθηκαν με συμβάσεις παραχώρησης».

Σύμφωνα, πάντα, με το δημοσίευμα της ΕΦ.ΣΥΝ. σε εκείνη την προ έτους ανακοίνωσή του ο κ. Αγοραστός προσέθετε ότι «στα πλαίσια του προγράμματος αυτού, ο παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 θα ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα έργα ύψους 39 εκατ. ευρώ στην περιοχή Καρδίτσας και Τρικάλων» τα έργα αφορούν:

>>Τη διευθέτηση του ποταμού Καλέντζη σε μήκος 16 χλμ. και του Συλλεκτήρα ΙΙΙ.2 (νοτιοδυτικά της πόλης της Καρδίτσας).

>> Τη διευθέτηση του ποταμού Ιταλικού (μήκους 20 χλμ.) και των δύο τάφρων (μήκους 6 και 2 χλμ.), που συμβάλλουν σε αυτόν, μέχρι τη συμβολή του με τον Πηνειό.

>> Αντιπλημμυρικά έργα στον ποταμό Πάμισο, με τις εργασίες να οριοθετούνται στα τελευταία 7 χλμ. μέχρι την εκβολή του Πάμισου στον Πηνειό, ξεκινώντας από το Μουζάκι.

Μέχρι στιγμής δεν έχει αποφανθή η δικαιοσύνη για τυχόν ευθύνες της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Αν όμως – λέμε αν – διαπιστωθούν κακοτεχνίες ή παραλείψεις, το θέμα είναι πολύ σοβαρό γιατί ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τείνει να εξελιχθεί – αν ήδη δεν έχει εξελιχθεί – στον εθνικό κατασκευαστή, αφού μετά την πτώση του άκτωρα του Γιώργου Μπόμπολα τον τίτλο δικαιούται ο όμιλος του Γ. Περιστέρη, αφού τα περισσότερα και μεγάλα δημόσια έργα καταλήγουν σε αυτόν.

 

Στο στόχαστρο και ο Κ. Καραμανλής

Τη βόμβα, πάντως, για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η ΕΦ.ΣYΝ τη φύλαγε για το τέλος του ρεπορτάζ της καθώς σε ό,τι αφορά τα  αντιπλημμυρικά έργα της κατασκευαστικής στην πληγείσα περιοχή βγάζει στη σέντρα και τον Κώστα Αχ. Καραμανλή που από τον Ιούλιο του 2019 και μέχρι τον περασμένο Μάρτιο που συνέβη το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ήταν υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Συγκεκριμένα, η ΕΦ.ΣΥΝ. αναφέρει τα εξής: «(…) ο τότε υπουργός Υποδομών Κ. Αχ. Καραμανλής είχε όντως δώσει εντολή στην “Κεντρική Οδό” για συμπληρωματικές εργασίες ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ επί της σύμβασης παραχώρησης του Ε65. Μάλιστα η εντολή είχε δοθεί πριν από τον “Ιανό” και αφορούσε “την επείγουσα αντιπληµµυρική θωράκιση των περιοχών ανάντη και κατάντη του αυτοκινητοδρόµου Κεντρικής Ελλάδας στα Τµήµατα Ξυνιάδα-Ανάβρα, Ανάβρα-Τρίκαλα και Λαµία-Ξυνιάδα” με βάση απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συντονισμού Μεγάλων Εργων Υποδομής από τον Δεκέμβριο του 2019.

»Το “επείγον” της αντιπλημμυρικής θωράκισης πάντως δεν απεδείχθη στην πράξη. Από τον Δεκέμβριο του 2019 πέρασε ο “Ιανός”, εγκρίθηκε η διάθεση των 70 εκατομμυρίων με νεότερη απόφαση του Κ. Αχ. Καραμανλή στις 22/2/2021, αλλά τα έργα δεν ξεκίνησαν ποτέ. Μάλιστα εκείνο το πακέτο των 70 εκατομμυρίων θα το συναντήσουμε πολύ καιρό αργότερα, στις 17 Μαΐου 2023, όταν ο τότε υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης εκδίδει νέα απόφαση και εντάσσει μέσα στο ίδιο ποσό και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης για το χωριό Κόμμα στον Σπερχειό.»

Ο συντάκτης του δημοσιεύματος θυμίζει ότι το Κόμμα είναι ένα χωριό που πλημμύρισε τον Δεκέμβριο του 2021 με τους κατοίκους του να αποδίδουν τις πλημμύρες στον τρόπο με τον οποίο έγιναν έργα του αυτοκινητόδρομου Ε65 από την «Κεντρική Οδό», με αναχώματα που εμποδίζουν τη ροή των υδάτων.

Μάλιστα οι κάτοικοι δεν έμειναν στις καταγγελίες και διεκδίκησαν δικαστικά το δίκιο τους όπου και δικαιώθηκαν από τη Θέμιδα.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα