Η θερινή ραστώνη απειλεί τα ναυπηγεία

Στο απόλυτο μηδέν βρίσκεται το μέλλον των ελληνικών ναυπηγείων, καθώς η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θέλει, ενώ και οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αυτή την εποχή υπολειτουργούν με συνέπεια να μην κουνιέται φύλλο.

Η ελληνική κυβέρνηση ήλπιζε ότι θα πουλήσει πακέτο στους Κινέζους τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, παρά το γεγονός ότι είναι ιδιωτικά. Μάλιστα, καλά πληροφορημένες πηγές κάνουν λόγο πως ο Αλέξης Τσίπρας στο πρόσφατο ταξίδι του στο Πεκίνο προσπάθησε να ανοίξει κουβέντα, αλλά οι Kινέζοι αξιωματούχοι με πολύ ευγενικό τρόπο άλλαξαν θέμα συζήτησης. Μία άλλη ιδέα ήταν να ενοποιήσουν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά με αυτά της Ελευσίνας (επίσης ιδιωτικά και με τεράστια χρέη), αλλά και προς αυτή την κατεύθυνση δεν έχει γίνει κανένα απολύτως βήμα προς την Ε.Ε., προκειμένου να υπάρξει μία χείρα βοηθείας στο δύσκολο παζλ.

Αντ’ αυτού ήρθε η Κομισιόν, η οποία κάλεσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο να επιβάλει στην Ελλάδα πρόστιμο 6.600.000 ευρώ λόγω της μη ανάκτησης ενισχύσεων στον κλάδο ύψους 250.000.000 ευρώ (από το 1994 έως το 2001). Ταυτόχρονα απαιτεί από τη χώρα μας να αναλάβει άμεση δράση, κάτι για το οποίο δεν φημίζεται η κυβέρνηση Τσίπρα. Όπως γίνεται αντιληπτό, εάν δεν γίνει κάτι σύντομα, τότε οι χιλιάδες εργαζόμενοι στα ναυπηγεία θα προστεθούν στις μακρές λίστες των ανέργων.

Πηγές της Κομισιόν υπογραμμίζουν πως η πρωτοβουλία για την εμπλοκή του Δικαστηρίου ανατρέπει ντε φάκτο όσα είχαν συμφωνηθεί μεταξύ της Ε.Ε. και της Ελληνικής Δημοκρατίας για τα ναυπηγεία από το 2010 έως σήμερα. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία άρσης της απαγόρευσης του 2010 για τη ναυπήγηση ξένων πολεμικών πλοίων που αφορούσε άμεσα τον Σκαραμαγκά ως αντίβαρο στις ενισχύσεις, αλλά έμμεσα και την Ελευσίνα, καθώς το Ναυτικό καμίας ξένης χώρας δεν διακινδύνευε μια παραγγελία υπό την πιθανότητα εφαρμογής παρόμοιας διάταξης και εκεί. Θύματα της απαγόρευσης ναυπήγησης ξένων πολεμικών πλοίων είναι και οι μικρές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες του Περάματος που θα αναλάμβαναν υποκατασκευαστικό έργο ή έστω επιμέρους μικροδουλειές.

Το 2010 εμπνευστής της απαγόρευσης ήταν ο γνωστός Ισπανός Επίτροπος Χοακίν Αλμούνια και, κατά μία εκδοχή, πίεζε προς την ίδια κατεύθυνση ακόμα και ο Ιταλός Μάριο Μόντι, που ήταν μέλος της Κομισιόν από το 1994. Και οι δύο αξιοποίησαν την κατάσταση, ώστε οι τρίτες χώρες να μη ναυπηγήσουν τα πολεμικά πλοία τους στην Ελλάδα, αλλά στην Ισπανία και την Ιταλία.

Σήμερα, αν η κυβέρνηση διεκδικήσει τα στοιχειώδη ελληνικά δικαιώματα στην Ε.Ε., η χώρα μας θα μπορούσε άμεσα να διεκδικήσει ναυπηγικό έργο τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ, καθώς η ισλαμική τρομοκρατία, το Μεταναστευτικό και ο ψυχρός πόλεμος ΝΑΤΟ-Ρωσίας έχουν προκαλέσει νέα φρενίτιδα εξοπλισμών με τις παραγγελίες από τη Μέση Ανατολή (Κατάρ, Σαουδική Αραβία) και την Ευρώπη να ξεπερνούν τα 17 δισ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα