Ο «Κλεισθένης» δημιούργησε νέα προβλήματα στη λειτουργία 232 δήμων

Άρθρο του Λάζαρου Κυρίζογλου (*)

Είναι γνωστό ότι για την ομαλή, απρόσκοπτη και αποτελεσματική λειτουργία των δήμων, των ΠΕΔ και της ΚΕΔΕ, πρέπει να γίνουν θεσμικές παρεμβάσεις. Σε 231 δήμους (επί συνόλου 332) η δημοτική παράταξη του δημάρχου δεν διαθέτει πλειοψηφία. Σε 69 μάλιστα δήμους εξ αυτών η παράταξη η οποία εξέλεξε τον δήμαρχο ήταν δεύτερη σε δύναμη στον α΄ γύρο. Μόνον 101 δήμαρχοι εξελέγησαν στον α΄ γύρο συγκεντρώνοντας ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Σε μία μάλιστα περίπτωση στον δήμο Ορεστιάδας, η παράταξη του δημάρχου μολονότι έλαβε ποσοστό ψήφων μεγαλύτερο του 50% στον α΄ γύρο δεν διαθέτει πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο «Κλεισθένης», αντί να λύσει, δημιούργησε προβλήματα στη διοίκηση και τη λειτουργία 232 δήμων.

Σε πολλούς δήμους, λοιπόν, σχηματίζεται στο δημοτικό συμβούλιο πλειοψηφία από αντιπολιτευόμενες στον δήμαρχο δημοτικές παρατάξεις. Έχουν δε αναφερθεί περιπτώσεις που έχουν συμφωνήσει να μην εγκρίνουν τις εισηγήσεις της νέας δημοτικής αρχής και να επιβάλουν τις δικές τους επιλογές. Π.χ. στο ετήσιο πρόγραμμα δράσης, τον ετήσιο προϋπολογισμό του δήμου και το τεχνικό πρόγραμμά του, που αποτελούν βασικές αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου σύμφωνα με τον νόμο, όπως ισχύει σήμερα.

Τι θα γίνει στις περιπτώσεις αυτές; Φαντάζεται κανείς ότι ο δήμαρχος δεν θα εκτελεί το πρόγραμμά του, για το οποίο έχει τη λαϊκή εντολή και θα υλοποιεί τις αποφάσεις των αντιπολιτευόμενων δημοτικών παρατάξεων, οι οποίες έχοντας την πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο θα ισχυρίζονται ότι έχουν τη λαϊκή εντολή, διαφημίζοντας μάλιστα ότι «διοικούν τον Δήμο»; Αλλά τότε γιατί δεν είχαμε εκλογή δημάρχου από τον α΄ γύρο; Προς τι η αυξημένη δημοκρατική λαϊκή νομιμοποίηση του δημάρχου άνω του 50% όταν είναι δεμένα τα χέρια του;

Ή μήπως φαντάζεται κανείς ότι «η αναλογική συγκρότηση των δημοτικών συμβουλίων θα λειτουργήσει παιδευτικά» και ο νόμος αυτός θα εξαναγκάσει σε σύνθεση δημοτικών προγραμμάτων, «καταργώντας στην ουσία την έννοια των συμπολιτευόμενων και των αντιπολιτευόμενων συμβούλων»;

“Ο Κλεισθένης δημιούργησε περισσότερα προβλήματα, παρά έλυσε”, υποστηρίζει ο κ. Κυρίζογλου

 Δεν θα είναι τιμητικό

Επομένως έχουν δίκιο όσοι ισχυρίζονται ότι το εκλογικό σύστημα, που δεν είναι απλή αναλογική, θα οδηγήσει πολλούς δήμους στην ακυβερνησία. Η νέα κυβέρνηση καλείται να δώσει λύση. Εάν το ζήτημα της κυβερνησιμότητας των δήμων δεν το αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση, θα κληθεί η διοικητική Δικαιοσύνη να αποφασίσει ποια πολιτική νομιμοποίηση και ποια πολιτική εντολή είναι ισχυρότερη, του δημάρχου ή του δημοτικού συμβουλίου, γεγονός που δεν είναι τιμητικό για το πολιτικό μας σύστημα.

Αυτό ήταν το αποτέλεσμα ενός τριφασικού θεσμικού συνονθυλεύματος, το οποίο, χάριν προπαγάνδας, ονομάσθηκε απλή αναλογική ενώ δεν είναι. Θα ήταν απλή αναλογική αν όλοι, Δημοτικοί Σύμβουλοι και ο Δήμαρχος, εκλέγονταν σε έναν γύρο. Το ισχύον σήμερα εκλογικό σύστημα σε χωριά με 300 κατοίκους είναι πλειοψηφικό (εκλέγεται ένας μόνον, ο σχετικός πλειοψηφών Πρόεδρος), στους Κοινοτικούς και Δημοτικούς Συμβούλους είναι απλή αναλογική, χωρίς το όριο του εκλογικού μέτρου (γι’ αυτό έχουμε το φαινόμενο της Ορεστιάδας) και για τον δήμαρχο είναι σούπερ ενισχυμένο πλειοψηφικό (50% συν μία ψήφος).

Το «μετά την μάχην» αποτύπωμα των δημοτικών εκλογών, όπως χαρτογραφείται στις συνθέσεις των, κατά τόπους, Δημοτικών Συμβουλίων, προξενεί, στον αυτοδιοικητικό κόσμο, ακρισία, ταραχή, σύγχυση, απορία, ανησυχία και αμηχανία, καθώς στους Δήμους, στους οποίους διενεργήθηκε επαναληπτική εκλογή, ο άμεσα εκλεγείς Δήμαρχος ηγείται συνδυασμού που δεν κατέχει την πλειοψηφία των εδρών του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο φυσικά πάντοτε ήταν και είναι θεμελιώδες, το κυρίαρχο όργανο της αυτοδιοικητικής λειτουργίας και του αυτοδιοικητικού θεσμού. Σε αυτό θα λαμβάνονται οι αποφάσεις. Όταν όμως δεν υπάρχει, για οποιονδήποτε λόγο, δυνατότητα λήψης απόφασης, αφού ο ισχύων νόμος δεν αναφέρει τι γίνεται, πώς θα προχωρήσει η δημοτική λειτουργία, τότε πρέπει με θεσμική παρέμβαση, δηλαδή νομοθετική ρύθμιση, να δοθεί λύση, π.χ. παραπομπή των θεμάτων, που δεν εγκρίνονται, δεν ψηφίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο, στην Οικονομική Επιτροπή, η πλειοψηφία των μελών της οποίας ορίζεται από την παράταξη που εξέλεξε τον Δήμαρχο.

 (*) Ο κ. Λ. Κυρίζογλου είναι δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας

 

Ο Λάζαρος Κυρίζογλου (δεξιά) ποζάρει δίπλα στον Γιάννη Αντετονκούμπο

 

«Ναι, θα είμαι υποψήφιος για την προεδρία της ΚΕΔΕ»

 Πλήρως επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ της «Α» ο Λάζαρος Κυρίζογλου, δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, ότι θα είναι υποψήφιος για την προεδρία της ΚΕΔΕ με στόχο να είναι ο διάδοχος του Γιώργου Πατούλη, ο οποίος από την 1η Σεπτεμβρίου αναλαμβάνει περιφερειάρχης Αττικής.

Ο κ. Κυρίζογλου, που επανεξελέγη με άνεση δήμαρχος, ήδη έχει ενημερώσει και τη Νέα Δημοκρατία ότι θα θέσει υποψηφιότητα και, όπως μας είπε στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του, «μπορώ να ενώσω όχι μόνο την παράταξη, αλλά συνολικά την τοπική αυτοδιοίκηση». Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Κυρίζογλου εξελέγη για πρώτη φορά δήμαρχος Αμπελοκήπων το 2002 και από τότε καταφέρνει να κερδίζει από τον πρώτο γύρο. Το ίδιο συνέβη και μετά την ένωση των δήμων Αμπελοκήπων-Μενεμένης το 2010 με τον «Καλλικράτη».

Στη συνομιλία μας, ο κ. Κυρίζογλου έσπευσε, παράλληλα να μας διορθώσει σχετικά με αυτό που γράψαμε ότι είναι κουμπάρος του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά. «Δεν είμαι κουμπάρος με τον κ. Σαμαρά, όπως και με κανέναν άλλον πολιτικό της κεντρικής πολιτικής σκηνής», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Είμαι αφοσιωμένος στους δημότες μου και γι’ αυτό από το 2002 επιβραβεύουν στις εκλογές την αφοσίωσή μου».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα