Στους Κινέζους το λιμάνι, «Κομανέντσι» υπουργός και δήμαρχος 

ΣΤΗΝ COSCO O OΛΠ

Τελικά, το παραμύθι είχε… δράκο! Ο λόγος για τη συμφωνία που υπέγραψε χθες το μεσημέρι ο Αλέξης Τσίπρας –πρώην πολέμιος της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού– με την Cosco. Κάτι που σημαίνει ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας –έστω κι εάν έχει πλημμυρίσει από πρόσφυγες και μετανάστες– περνάει στα χέρια των Κινέζων επενδυτών.

 

Του Μιχάλη Κωτσάκου

 

Η απόφαση αυτή είναι ενδεικτική της απότομης στροφής που υποχρεώθηκε να κάνει η κυβέρνηση στις απαιτήσεις των δανειστών, αφού προεκλογικά η πώληση του λιμανιού θεωρείτο αιτία πολέμου για τον ΣΥΡΙΖΑ. Διπλά εκτεθειμένος από αυτή την εξέλιξη εμφανίζεται ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, για τον οποίο οι κατήγοροί του υποστηρίζουν πως έχτισε την πολιτική του καριέρα πάνω στην αντίθεσή του για την εκποίηση του ΟΛΠ. Τελικά, όπως συμπληρώνουν οι ίδιοι άνθρωποι –κυρίως πρώην σύντροφοί του που αποχώρησαν από την Κουμουνδούρου πέρσι το καλοκαίρι–, γίνεται ο υπουργός της πώλησής του.

Για να λέμε και του στραβού το δίκιο ο κ. Δρίτσας μέχρι και την ύστατη ώρα προσπαθούσε να βάλει τρικλοποδιές στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Όπως αναφέρουν όσοι παρακολούθησαν από κοντά τις εξελίξεις στο λιμάνι, την κυβέρνηση ταλάνιζε μια υπόγεια σύγκρουση ανάμεσα στον υπουργό και τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιο Πιτσιόρλα. Ο μεν Πιτσιόρλας εγκαλούσε τον Δρίτσα πως προσπαθεί να μπλοκάρει την κινεζική επένδυση στον Πειραιά, ο δε Δρίτσας τον Πιτσιόρλα πως έχει αυτονομηθεί από τις κυβερνητικές αποφάσεις και δρα ανεξέλεγκτα υπέρ της Cosco. Η σύγκρουση μάλιστα των δύο ανδρών πέρασε και στα περιμετρικά ζητήματα της σύμβασης πώλησης. Ο υπουργός, μετά από προσωπική παρέμβαση του Αλέξη Τσίπρα, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, Γιώργο Γαβρίλη, και τον δήμαρχο Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστο Βρεττάκο, κατάφεραν να πετύχουν σημαντικές για την τοπική κοινωνία εξαιρέσεις από την πώληση του ΟΛΠ, όπως είναι η παράκτια ζώνη της Δραπετσώνας.

Το μέτωπο του υπουργού με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ οξύνθηκε επικίνδυνα το τελευταίο διάστημα, εξαιτίας της απόφασης του Πιτσιόρλα να προκηρύξει έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ πριν από λίγες ημέρες. Όπως ανέφεραν από το περιβάλλον του υπουργού Ναυτιλίας, ο Πιτσιόρλας, μέσω της ΓΣ, είχε ως στόχο την απομάκρυνση των τεσσάρων κομματικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ από το Δ.Σ. της εταιρείας, ιδιαίτερα του αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου, Σταύρου Κυραμαργιού. Το θέμα έφτασε μέχρι την Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ, που σε κρυφή συνεδρίαση παρουσία όλων των εμπλεκομένων απαίτησε από τον Πιτσιόρλα να μην τολμήσει να προχωρήσει στην αντικατάσταση των μελών του Δ.Σ. Τελικά, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην αντικατάσταση μόνο της Λίας Φράγκου, ανθρώπου του Δρίτσα, ενώ υποβάθμισε τον Κυραμαργιό σε απλό μέλος του Δ.Σ.

 

Φρούριο

Κι έτσι φτάσαμε στη χθεσινή ημέρα, όπου στο καγκελόφραχτο Ζάππειο θύμιζε φρούριο. Με ισχυρή αστυνομική παρουσία περιμετρικά, υπογράφτηκε η σύμβαση παραχώρησης.  Κίνηση που θα καταστήσει τον «δρόμο του μεταξιού» συντομότερο χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας την υπογραφή της συμφωνίας του ΤΑΙΠΕΔ με την Cosco, για τον ΟΛΠ. Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα φάση, όπου η έμφαση δίνεται στην ανασυγκρότηση και την ανάκαμψη της οικονομίας, είπε ο κ. Τσίπρας και σημείωσε ότι η επένδυση αυτή θα αποτελέσει αφετηρία για την προσέλκυση και άλλων επενδύσεων. Ο πρωθυπουργός ανέφερε, επίσης, ότι μέλημα της κυβέρνησης είναι η διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ομίλου της Cosco, Χιου Λιρόνγκ, ανέφερε ότι ο όμιλος αποδίδει μεγάλη σημασία στην τιμή που έκανε η κυβέρνηση, ορίζοντας η υπογραφή της συμφωνίας να γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου.

 

Επεισόδια

Νωρίτερα υπήρξαν επεισόδια στην Αθήνα, καθώς οι λιμενεργάτες που αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, επεχείρησαν να σπάσουν τον αστυνομικό κλοιό και οι δυνάμεις των ΜΑΤ προσπάθησαν να τους απωθήσουν κάνοντας χρήση χημικών.

Όπως ανέφεραν οι λιμενεργάτες, διαδήλωσαν «ενάντια στις φιέστες και τα πανηγύρια που οργανώνουν κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ για το ξεπούλημα των λιμανιών, λες και δεν είναι αυτοί που άλλα έλεγαν και άλλα διαβεβαίωναν πριν έναν χρόνο τους εργαζόμενους και τον πειραϊκό λαό και άλλα πράττουν σήμερα. Αιδώς, Αργείοι!».

Οι λιμενεργάτες ζητούν, μεταξύ άλλων, να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση-πώληση των ΟΛΠ, ΟΛΘ και των λιμανιών εθνικής σημασίας, να κατοχυρωθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των λιμανιών και η αναπτυξιακή προοπτική τους, να διασφαλιστεί το θεσμικό πλαίσιο των εργασιακών σχέσεων και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και να ακυρωθούν οι μνημονιακοί νόμοι «που φαλκιδεύουν τον θεσμό των ΣΣΕ». Παράλληλα, διεκδικούν να στελεχωθούν τα λιμάνια με προσωπικό πλήρους και σταθερής απασχόλησης με βάση τις πραγματικές ανάγκες και να υπάρξει ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα και συντάξεις αξιοπρέπειας.

Μάλιστα, έμειναν χθες κλειστά τα εμπορικά λιμάνια της χώρας, λόγω της 24ωρης απεργίας που κήρυξαν η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Λιμενεργατών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς (ΟΛΠ). Την ίδια ώρα που υπήρχαν οι κινητοποιήσεις στο κέντρο της Αθήνας, οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) συγκεντρώθηκαν το πρωί στον Επιβατικό Σταθμό και κάνουν πορεία προς το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, όπου αντιπροσωπεία τους αναμένεται να επιδώσει ψήφισμα διαμαρτυρίας για την παραχώρηση των ΟΛΠ και ΟΛΘ.

 

Βουλή και τοπική αυτοδιοίκηση μαζί στην εκδήλωση για τη συμφωνία

 

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο αντιπρόεδρος Γιάννης Δραγασάκης, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης, ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, η βουλευτής της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη, ο πρώην υπουργός Χάρης Παμπούκης και εκπρόσωποι παραγωγικών τάξεων.

 

Σε δύο στάδια η ολοκλήρωση της συμφωνίας

Η κινέζικη Cosco είναι πλέον –και επίσημα– ο νέος βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, μετά την υπογραφή της παραχώρησης παρουσία του πρωθυπουργού. Η πρώτη μεγάλη αποκρατικοποίηση της κυβέρνησης, που ολοκληρώνεται μετά από δύο χρόνια από την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού από το ΤΑΪΠΕΔ, που είναι ο ένας εκ των δύο αντισυμβαλλόμενων, θεωρείται μείζονος σημασίας τόσο για τους Κινέζους, όσο και για την ελληνική οικονομία, καθώς τα οφέλη δεν περιορίζονται μόνο στο τίμημα αλλά είναι πολλαπλασιαστικά.

Η συνολική αξία που θα αποκομίσει το Δημόσιο από τη συμφωνία θα φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η συνολική αξία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη βελτιωμένη προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται, επίσης, υπ’ όψιν τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις, μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.
Η συμφωνία θα ολοκληρωθεί σε δύο στάδια. Αρχικά, η Cosco θα καταβάλει 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών –συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων– η Cosco θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στον ΟΛΠ από 51% σε 67%.
Εξάλλου, το Δημόσιο θα επωφεληθεί από πληρωμές μερισμάτων για το ποσοστό 16% έως την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης, καθώς και από τις πληρωμές τόκων για τα αντίστοιχα κεφάλαια που θα έχουν κατατεθεί από την Cosco ως εγγύηση για την απόκτηση του υπόλοιπου ποσοστού του ΟΛΠ, όπως και από τη διανομή μερίσματος για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7%, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να κατέχει.

 

Τους «γλεντάει» ο Κουμουτσάκος, για σκαμνί μιλά ο Λαφαζάνης

Με καυστικό τρόπο αναφέρθηκε ο Γιώργος Κουμουτσάκος στην εκδήλωση της υπογραφής για την παραχώρηση του ΟΛΠ στην κινεζική COSCO. Ο εκπρόσωπος της Ν.Δ. χαρακτήρισε «νεοφιλελεύθερο» τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, σχολιάζοντας ότι «ο νεοφιλελεύθερος πρωθυπουργός βάζει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του σε νεοφιλελεύθερη πολιτική».

«Καλωσορίζουμε την καθυστερημένη προσχώρησή τους στην πραγματικότητα», συνέχισε ο Γ. Κουμουτσάκος, για να αφήσει αιχμές και κατά του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, για τον οποίο επεσήμανε ότι πρέπει να παραιτηθεί.

Την ίδια ώρα ο πρόεδρος της ΛΑΕ, Παναγιώτης Λαφαζάνης, χαρακτήρισε ως μέγα σκάνδαλο την υπογραφή Τσίπρα στην εκχώρηση σε ξένα συμφέροντα του λιμανιού του Πειραιά.

«Μαύρη Παρασκευή και αποφράδα μέρα η σημερινή για την Ελλάδα, με την άθλια κυβέρνηση ενός παραδομένου πρωθυπουργού να εκχωρεί το πανάρχαιο στρατηγικό λιμάνι της χώρας σε ξένα αδηφάγα συμφέροντα», δήλωσε ο κ. Λαφαζάνης με αφορμή την υπογραφή της συμφωνίας για τον ΟΛΠ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και COSCO.

Όπως είπε ο κ. Λαφαζάνης, «αποτελεί τραγωδία για την Ελλάδα, ότι έχει έναν πρωθυπουργό ο οποίος, ξοφλώντας γραμμάτια, ξεπουλά με προκατασκευασμένες διαδικασίες και φωτογραφικές συμφωνίες παρασκηνίου το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά», και καταλήγει ότι «θα έρθει γρήγορα η ώρα που αρκετοί θα καθίσουν στο σκαμνί του κατηγορουμένου».

 

 

Θ. ΔΡΙΤΣΑΣ

Για παραίτηση ούτε λόγος

 

Αναμφίβολα το κεντρικό πρόσωπο στην ιστορία ΟΛΠ-COSCO ήταν ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας. Τόσο ως βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης την περίοδο 2012-2015, όσο και ως υποψήφιος δήμαρχος Πειραιά το 2014, αλλά και μετέπειτα υπουργός από τον Ιανουάριο του 2015, έστησε μια πολιτική καριέρα κατά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού.

Ουδείς μπορεί να λησμονήσει τους πύρινους λόγους του σε όλες τις εκδηλώσεις τόσο των εργαζομένων στο λιμάνι, όσο και κατοίκων, όπου ο Δρίτσας μετείχε σε όλες τις διαδηλώσεις. Φυσικά, ουδείς μπορεί να λησμονήσει τις κατηγορηματικές δηλώσεις του μετά την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης τον Ιανουάριο του 2015 που έλεγε πως «η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ σταματά εδώ». Ακόμη και όταν η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός αποφάσισαν να προχωρήσουν την ιδιωτικοποίηση ξεχνώντας τα όσα δήλωναν προεκλογικά, ο Δρίτσας επέμενε στο ότι δεν θα πωληθεί το λιμάνι.

Τελικά, η σύμβαση υπογράφτηκε, την ώρα που η αστυνομία έριχνε χημικά στους λιμενεργάτες, ενώ ο Δρίτσας ούτε καν σκέφτηκε το ενδεχόμενο να παραιτηθεί. Η λέξη παραίτηση λόγω αξιοπρέπειας δεν υπάρχει στο λεξικό του κ. Υπουργού.

 

 

Ο αντιστασιακός Μώραλης και η κυβίστηση λόγω ανταλλαγμάτων

 

Κυβίστηση, ή κοινώς κωλοτούμπα, δεν έκανε μόνο η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και η δημοτική αρχή Πειραιά. Ο Γιάννης Μώραλης, δήμαρχος Πειραιά, στήριξε εν πολλοίς την προεκλογική του ρητορεία, στη μη πώληση του λιμανιού. Τότε πολλοί είχαν πει ότι ο βασικός του στόχος ήταν να προσποριστεί τις ψήφους του τρίτου συνδυασμού «Το λιμάνι της αγωνίας» στον δεύτερο γύρο. Ας μη λησμονούμε ότι ο Θοδωρής Δρίτσας στον πρώτο γύρο απέσπασε το διόλου ευκαταφρόνητο 17,1%. Να υπενθυμίσουμε ότι στον πρώτο γύρο των δημοτικών εκλογών του 2014 ο Μώραλης πήρε το 33,26% και ο Βασίλης Μιχαλολιάκος το 31,3%.

Η πρώτη στροφή του Μώραλη ως δημάρχου έγινε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν στο δημοτικό συμβούλιο του Πειραιά είχε ταχθεί μεν κατά της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και υπέρ της δημιουργίας ενός δημοτικού λιμενικού ταμείου στα όρια του δήμου, όμως επεσήμανε ότι εάν η κυβέρνηση και η Βουλή έχει πάρει άλλη απόφαση, «τότε δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα». Βέβαια, για να αποφύγει γκρίνιες εντός του Δ.Σ. είχε τονίσει ότι ο δήμος Πειραιά θα συμπαρασταθεί παράλληλα στην εκδίκαση της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στις 2 Δεκεμβρίου, για ακύρωση της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού.

Για την αλλαγή θέσης ο κ. Μώραλης έφερε ως δικαιολογία ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι να λυθούν ζητήματα όπως το θέμα του ποσοστού των ανταποδοτικών που θα πρέπει να λαμβάνουν οι δήμοι, τα θέματα επενδύσεων και τα θέματα γης.

Για τα ποσοστά ο κ. Μώραλης είπε ότι πρέπει να δίνεται ποσοστό μεγαλύτερο του 2% από ό,τι ίσχυε με τον ΟΛΠ, υπό το δημόσιο. Επίσης για το θέμα των επενδύσεων είχε ταχθεί υπέρ, αλλά ζήτησε να γίνουν σε συνεργασία με τον δήμο. Για τα θέματα γης είχε τονίσει: «Εμείς έχουμε μια έκθεση από τη Διεύθυνση περιουσίας, ότι μέσα στη χερσαία λιμενική ζώνη υπάρχει γη που ανήκε στον Δήμο Πειραιά και για την οποία έστω και αν απαλλοτριώθηκε, ο Δήμος ποτέ δεν πήρε ούτε ένα ευρώ ή αν δεν απαλλοτριώθηκε, άρα καταπατήθηκε, ακόμα χειρότερα».

Λίγους μήνες αργότερα, τον Φεβρουάριο ο κ. Μώραλης είχε επισκεφθεί τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου. Και δήλωσε εξερχόμενος: «Ανεξάρτητα της διαφορετικής άποψης που έχουμε σε σχέση με τον τρόπο ιδιωτικοποίησης, διότι είμαστε μια Δημοτική Αρχή η οποία ήταν υπέρ της εμπλοκής ιδιωτών, αλλά όχι υπέρ της πώλησης των μετοχών, πιστεύω ότι τελικά μπορεί να έχει και θετικά αποτελέσματα για την πόλη». Η περίφημη Νάντια Κομανέτσι μπροστά του ήταν απλή οδοντόκρεμα.

Ο ίδιος τότε είχε προσθέσει:  «Ο Πειραιάς κατά τη γνώμη μου  μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό άξονα ανάπτυξης όχι μόνο για την περιοχή αλλά και για τη χώρα, καθώς είναι βασική πύλη εισόδου και εξόδου της χώρας, με βάση τον πολιτισμό του και βάσει μιας σειράς άλλων παραμέτρων, όπως τα μεγάλα έργα, τη δημιουργία του νέου Δικαστικού Μεγάρου και της αξιοποίησης των πόρων του νέου ΕΣΠΑ, με τελικό στόχο τη βελτίωση ποιότητας της ζωής των δημοτών».

Φυσικά, πέραν αυτού, ο δήμος Πειραιά δεν έκανε την παραμικρή αντίσταση, αλλά ούτε και στάθηκε αρωγός στην προσπάθεια του Δρίτσα για να ματαιωθεί η παραχώρηση. Κι όπως συμπεραίνει και ο πλέον αδαής, προφανώς έλαβε ανταλλάγματα. Μήπως ο κ. Μώραλης ως δήμαρχος Πειραιά και οι επιφανείς δημοτικοί σύμβουλοι, πρέπει να ενημερώσουν τον πειραϊκό λαό για τα ανταλλάγματα που έλαβε ο δήμος; Όπως και ποιο αντίκτυπο θα έχουν αυτά τα ανταλλάγματα στην καθημερινότητα των δημοτών.

Σε κάθε περίπτωση όλοι γνωρίζουν ότι με την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ, θα είναι πολλαπλώς ωφελημένοι και το κράτος και ο δήμος. Αν ασκείται κριτική είναι γιατί άλλα έλεγαν πριν από τις εκλογές και άλλα μετά.

Στην πραγματικότητα φαίνεται να συμφωνούν μεταξύ τους Τσίπρας και Μώραλης.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα