Δημήτρης Παπαϊωάννου: ο πρώτος καλλιτέχνης που χορογραφεί για το χοροθέατρο της Pina Bausch

«Το Σάββατο βράδυ, ο βαθύς, σκοτεινός κόσμος του Έλληνα χορογράφου μετατράπηκε σε ένα υπέροχο αφιέρωμα στην Pina Bausch, με πινελιές νεωτερισμών, ωραία υποστηριγμένο από τους χορευτές. Το κοινό χαιρέτησε ενθουσιασμένο την παράσταση. Ο Παπαϊωάννου ανταποκρίθηκε με απόλυτη επιτυχία στην πρόκληση. Μια παράσταση σαν γλυκό ταξίδι στα βάθη, για να συναντήσεις χαρούμενη και ζωντανή, την ίδια την Pina Bausch.» Αυτά αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο Guy Duplat στην κριτική του στο Lalibre.be για την παγκόσμια πρεμιέρα του “Piece I – Since She”, ενώ ενθουσιώδεις είναι και οι πρώτες κριτικές των γερμανικών μέσων για το νέο έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου είναι ο πρώτος καλλιτέχνης που δημιούργησε ένα νέο ολοκληρωμένο έργο στο Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Στην παγκόσμια πρεμιέρα του έργου που έγινε το Σάββατο 12 Μαΐου, το κοινό χειροκρότησε θερμά τη νέα δημιουργία του. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δούλεψε για μήνες με το Εnsemble του χοροθεάτρου, που αποτελείται από36 χορευτές,που αντιπροσωπεύουν 3 γενιές και 19 χώρες. Το “Since She” είναι το πρώτο έργο που δημιούργησε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου για λογαριασμό άλλου.

Σε αυτή τη δημιουργία το σύμπαν που επιχειρεί να δημιουργήσει επί σκηνής μπορεί να περιγραφεί ως ένα ονειρικό, παράλογο τσίρκο. Τα ανθρώπινα σώματα γίνονται πεδίο μάχης και δημιουργούν οπτικές ψευδαισθήσεις. Ο ίδιος περιγράφει την παράσταση ως ένα «ερωτικό γράμμα προς την Pina. Ένα ευχαριστήριο σημείωμα για το πέρασμά της από την ύπαρξη, για το ανεξίτηλο σημάδι που άφησε στην ανθρώπινη ιστορία. Γεμάτο Αγάπη.»

 

Σε συνέντευξή του στους «New York Times» ,πριν ανέβει το έργο στη σκηνή (4/5), διηγείται ο Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Η πρώτη μου αντίδραση ήταν: “Έλα τώρα!”», «Αλλά γρήγορα κατάλαβα ότι αν η ζωή μου κάνει αυτό το δώρο κι εγώ δεν το δεχτώ, στο νεκροκρέβατό μου θα έλεγα: “Γιατί είπες όχι;”». Και για πρώτη φορά, όπως λέει στους «New York Times», συμφώνησε σε ένα πιο στενό χρονοδιάγραμμα. Ενώ συνήθως χρειάζεται γύρω στους πέντε μήνες για κάθε του δουλειά, για χάρη του θεάτρου της Πίνα Μπάους περιόρισε τον χρόνο προετοιμασίας. «Πώς ήταν;» ρωτούν οι «New York Times». «Ενας εφιάλτης, αλλά το ήξερα», απαντά.

Υπεύθυνη για την επιλογή του Δημήτρη Παπαϊωάννου ήταν η νέα διευθύντρια (από πέρυσι τον Μάιο) του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ, Αντόλφ Μπίντερ. Για τα νέα έργα ήθελε, λέει, χορογράφους που να συνδέονται με το DNA του συγκροτήματος και το πνεύμα της Πίνα Μπάους, χωρίς αναγκαστικά να μιμούνται το διακριτό της στιλ. «Αναζητούσα ανθρώπους που δεν είναι χορογράφοι με την κλασική έννοια του όρου», εξηγεί στους «New York Times».

«Καλλιτέχνες που να μπορούν να ερευνήσουν τι σημαίνει “χοροθέατρο” τον 21ο αιώνα. Ανθρώπους που να μην είναι κολλημένοι σε ένα είδος, αλλά να αγκαλιάζουν τα πάντα, θέατρο, φιλοσοφία, ζωγραφική, σινεμά». Ακριβώς δηλαδή ό,τι αντιπροσωπεύει ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

Μια νέα σημαντική εποχή για τον Έλληνα δημιουργό, αλλά και μια νέα εποχή για το Χοροθεάτρο Βούπερταλ, που προχωρά σε 10 νέες παραγωγές και για πρώτη φορά στην ιστορία της ομάδας, δύο ολοκληρωμένες παραγωγές από καλεσμένους χορογράφους, τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και τον Νορβηγό χορογράφο Alan Lucien Øyen. Στις 2 Ιουνίου τη σκυτάλη παραλαμβάνει ο 40χρονος Νορβηγός χορογράφος Αλαν Λουσιέν Ογεν με το δικό του «New Piece II». Αυτοί οι δύο ανέλαβαν να περάσουν το Χοροθέατρο του Βούπερταλ σε μια άλλη, νέα εποχή.

Η παράσταση θα συνεχίσει το ταξίδι της στο Άμστερνταμ, ενώ θα τη δούμε και στην Αθήνα τα Χριστούγεννα. Το “Since She” είναι μια συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και των Théâtre de la Ville (Παρίσι), Sadler’s Wells (Λονδίνο), Holland Festival (Άμστερνταμ).

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα