Μύθοι και αλήθειες για το κόστος της ηλεκτροκίνησης σε Ελλάδα και Ευρώπη

Τι έδειξε ο Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου που δημοσιοποίησε η LeasePlan

Αν λάβουμε υπ’ όψιν τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στο Υπουργικό Συμβούλιο της 4ης Νοεμβρίου ότι από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, ενώ από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η αμεσότητα της μετάβασης σε καθαρές μορφές εποχούμενης μετακίνησης που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση αποκτά σχεδόν κυριολεκτική υπόσταση.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Είναι προφανές ότι το 2025 φτάνει… αύριο, το 2030 δεν απέχει πολύ μακρύτερα, οπότε αυτό που μένει να αποδεχτεί είναι αν η «πράσινη» εποχή της αυτοκίνησης θα είναι και προσβάσιμη από τους καταναλωτές-ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, δεδομένου του υψηλού κόστους κτήσης (και όχι μόνο) που έχουν σήμερα τα οχήματα μηδενικής εκπομπής ρύπων.

Ή μήπως δεν είναι έτσι; Απόπειρα να απαντηθεί η απορία έγινε πριν από μερικά 24ωρα όταν η LeasePlan, μία από τις κορυφαίες εταιρείες μίσθωσης οχημάτων στον κόσμο με στόλο 1,8 εκατομμυρίων αυτοκινήτων σε περισσότερες από 30 χώρες, δημοσιοποίησε τον Δείκτη Κόστους Αυτοκινήτου (Car Cost Index). Κατ’ αρχάς το Car Cost Index αποτελεί μία ολιστική καταγραφή που αποκαλύπτει το Συνολικό Κόστος Χρήσης (Total Cost of Ownership-TCO) ενός αυτοκινήτου έχοντας στηριχτεί για τη σύνθεσή του σε παραμέτρους όπως το κόστος των καυσίμων/ενέργειας, της ασφάλισης και συντήρησης του οχήματος καθώς και των αποσβέσεων και των φόρων σε 22 ευρωπαϊκές χώρες.

Στην έρευνα συμμετείχαν η Αυστρία, το Βέλγιο, η Δανία, η Φιλανδία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελλάδα, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Ισπανία, η Σουηδία, η Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Φθηνότερη η… τσουχτερή λύση 

Τι έδειξε, λοιπόν, ο  Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου; Ότι τα οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, το πετρέλαιο ή διαθέτουν τον υβριδικό συνδυασμό ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) και ενός ηλεκτροκινητήρα είναι στην πραγματικότητα ακριβότερες επιλογές από την εμφανιζόμενη ως «τσουχτερή» λύση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Το εύρημα-συμπέρασμα απαντάται στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών και το αξιοσημείωτο είναι ότι από τις 22 αγορές της Γηραιάς Ηπείρου, από όπου αντλεί τα δεδομένα του ο Car Cost Index, η Ελλάδα χαρακτηρίζεται ως η πλέον οικονομική χώρα για τη χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, το μέσο μηνιαίο κόστος του οποίου ανέρχεται στα 743 ευρώ. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μάλιστα, φαίνεται να έχει αυξήσει αισθητά την ανταγωνιστικότητά του για τους Έλληνες οδηγούς σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Όπως φαίνεται και στον πίνακα που διατίθεται, η χώρα μας συγκαταλέγεται στις 17 χώρες στις οποίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τύπου D2 (premium μεσαίου μεγέθους) είναι πλήρως ανταγωνιστικά και εν γένει οικονομικότερα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης (ICEs). Επιπλέον, σύμφωνα με τον δέκτη κόστους αυτοκινήτου για το τρέχον έτος, η Ελλάδα είναι η οικονομικότερη χώρα για να χρησιμοποιεί κανείς αυτοκίνητα diesel, ενώ η Πολωνία αναδείχθηκε ως η πιο οικονομική χώρα για τη χρήση αυτοκινήτου με κινητήρα βενζίνης.

Αν, εξάλλου, υιοθετηθεί ως βάση σύγκρισης το ΑΕΠ κάθε χώρας, το συνολικό κόστος χρήσης οχήματος είναι το υψηλότερο για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτου στην Ελβετία και την Πορτογαλία και το χαμηλότερο για τους Δανούς και τους Γερμανούς ιδιοκτήτες. Όσον αφορά, τέλος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην κατηγορία compact (C1) αποτελούν ανταγωνιστική επιλογή ως προς το κόστος για τους καταναλωτές σε 14 ευρωπαϊκές χώρες, με την Ελλάδα όμως να μη βρίσκει το… όνομά της στη σχετική λίστα.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα