Όταν το πασχαλινό τραπέζι βάζει… φωτιά στο στομάχι

Απλές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να απολαύσετε τα γιορτινά εδέσματα χωρίς να ανησυχείτε για την καούρα και τη δυσπεψία  

Το Πάσχα έφτασε, οι φούρνοι και οι ψησταριές –κατά περίσταση– παίρνουν φωτιά, αλλά με μία άλλη φωτιά αυτή της δυσπεψίας και της καούρας θα έρθουν αντιμέτωποι αρκετοί εξ ημών μετά από την κατανάλωση των γιορτινών εδεσμάτων. Προκειμένου αυτό να μη συμβεί, η «Α» δίνει μερικές απλές συμβουλές με την επιστημονική βοήθεια του γαστρεντερολόγου Μανώλη Συμβουλάκη.

Γράφει ο Μανώλης Συμβουλάκης (*)

Εάν το μεσημεριανό γεύμα της Κυριακής του Πάσχα έχει σαν αποτέλεσμα να αισθανθείτε δυσπεψία και καούρα, δεν είστε μόνοι. Κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα, τείνουμε να τρώμε τρόφιμα που είναι πιο ζαχαρούχα, πιο λιπαρά και πλούσια σε θερμίδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι από σχετικές έρευνες προκύπτει το στατιστικό δεδομένο ότι μόνο την Κυριακή του Πάσχα ο μέσος ενήλικας  λαμβάνει  κατά μέσο όρο 6.000 θερμίδες!

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο οργανισμός να παράγει μεγαλύτερες ποσότητες γαστρικών οξέων για να χωνέψει την τροφή, τα οποία, όταν βρίσκουν διέξοδο προς τα πάνω, προκαλούν το δυσάρεστο αίσθημα της καούρας. Δεν προκαλεί, επομένως, έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από πεπτικά προβλήματα όπως δυσπεψία,  καούρα και φούσκωμα αυτή τη συγκεκριμένη περίοδο του έτους.

 

Τα 9 «τρικ» για «ανώδυνες» γιορτές

Κι όμως, αυτά τα δυσάρεστα συμπτώματα μπορεί να μην εμφανιστούν στο… ραντεβού με το πασχαλινό τραπέζι, αρκεί να υιοθετήσουμε τις παρακάτω συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να περάσουμε γαστρεντερολογικά «ανώδυνα» τις γιορτινές ημέρες. Συγκεκριμένα:

 

  • ΤΡΩΤΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙ ΣΥΧΝΑ: Η μεγάλη ποσότητα τροφής στο στομάχι είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει φούσκωμα, καούρες και δυσπεψία. Να προτιμάτε τα μικρά γεύματα –όσο αυτό είναι δυνατό– τις γιορτινές ημέρες. Επίσης, να μασάτε καλά και χωρίς βιασύνη τις μπουκιές σας.
  • ΤΡΩΤΕ ΑΡΓΑ: Η ταχύτητα με την οποία τρώμε το φαγητό μας επιδρά στη χώνεψη και στον μεταβολικό ρυθμό. Για να επιβραδύνετε τον τρόπο που τρώτε, μασήστε καλά και αργά την τροφή σας και έχετε μικρές μπουκιές από το φαγητό σας.
  • ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΠΟΥ ΣΑΣ ΕΝΟΧΛΟΥΝ: Ορισμένα τρόφιμα αυξάνουν την οξύτητα του στομάχου και συμβάλλουν στη χαλάρωση του οισοφαγικού σφιγκτήρα. Αν και τα τρόφιμα που ενοχλούν τον καθένα είναι διαφορετικά, οι «συνήθεις ύποπτοι» είναι η καφεΐνη, το σκόρδο, η σοκολάτα, οι καραμέλες και τα ροφήματα μέντας, τα εσπεριδοειδή, η ντομάτα και οι σάλτσες ντομάτας, τα καυτερά και λιπαρά φαγητά, οι σφολιάτες. Συνιστάται, μάλιστα, να αποφεύγετε την κατανάλωσή τους 3 ώρες πριν κοιμηθείτε, ιδιαίτερα αν οι καούρες σας ταλαιπωρούν και τη νύχτα.

  • ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΑΥΓΑ ΣΟΚΟΛΑΤΑ: Αντικαταστήστε  τα μεγάλα σοκολατένια αυγά με μία μικρή ποσότητα μαύρης σοκολάτας.
  • ΜΗΝ ΠΙΝΕΤΕ ΠΟΛΥ ΑΛΚΟΟΛ: Το κρασί, η μπίρα ή το αγαπημένο σας κοκτέιλ δυστυχώς ενοχοποιούνται για την καούρα και τη δυσπεψία. Η εναλλαγή αλκοολούχου ή αεριούχου ποτού με ένα ποτήρι νερό είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αποφύγετε τα δυσάρεστα συμπτώματα.
  • ΜΗΝ ΞΑΠΛΩΝΕΤΕ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ: Ξαπλώνοντας μετά το φαγητό, διευκολύνεται η «άνοδος» του περιεχομένου του στομάχου προς τον οισοφάγο. Εάν θέλετε οπωσδήποτε να ξεκουραστείτε, βάλτε δύο μαξιλάρια στην πλάτη σας, ώστε να είστε ανασηκωμένοι και να παρεμποδίζεται η παλινδρόμηση.
  • ΜΗΝ ΚΑΠΝΙΖΕΤΕ: Η νικοτίνη έχει την ιδιότητα να χαλαρώνει τον οισοφαγικό σφιγκτήρα, επιτρέποντας στο φαγητό να «ανέβει από το στομάχι».

  • ΚΑΝΤΕ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΓΕΥΜΑ: Μια ήπια δραστηριότητα μετά το φαγητό, όπως ένας χαλαρός περίπατος, διευκολύνει την πέψη, επειδή το περιεχόμενο του στομάχου ωθείται προς το έντερο.
  • ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΕΝΑ ΑΛΓΙΝΙΚΟ ΣΚΕΥΑΣΜΑ. Τα αλγινικά έχουν διπλό μηχανισμό δράσης. Αφενός μεν εξουδετερώνουν την περίσσεια του οξέος,  αφετέρου δε καταστέλλουν την παλινδρόμηση,  ανακουφίζοντας τον πάσχοντα  από την καούρα και τη δυσπεψία. Ο τρόπος δράσης τους, τους επιτρέπει να έχουν αποτέλεσμα μέσα σε 3-5 λεπτά από τη λήψη, ενώ σημαντικό πλεονέκτημά τους είναι ότι μπορούν να χορηγούνται παράλληλα με κάθε άλλη θεραπευτική αγωγή, ώστε να επιτυγχάνεται μια συνολική αντιμετώπιση των συμπτωμάτων και ο πάσχων να ανακουφίζεται άμεσα. Για καλύτερη και σωστή δράση, τα αλγινικά σκευάσματα θα πρέπει να λαμβάνονται  εντός μισής ώρας από τη λήψη του φαγητού, ενώ μπορούν να ληφθούν άφοβα από εγκύους και ηλικιωμένους.

Τελευταίον αλλά όχι έλασσον: Να ενημερώσετε τον γιατρό σας, αν διαπιστώσετε ότι τα συμπτώματα δεν υποχωρούν.

Καλές Γιορτές!

(*) Ο κ. Μανώλης Συμβουλάκης είναι γαστρεντερολόγος και διευθυντής Β’ Γαστρεντερολογικής Κλινικής του νοσοκομείου ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ Hospital Center

 

 

Διαβάστε επίσης