ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΚΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ: Εισπράττει ευρωπαϊκούς πόρους που δεν τους απορροφά!!!

 Ότι η Ελλάδα είναι πρώτη «στην απορροφητικότητα και του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Γιούνκερ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων» διαλαλούσε το καλοκαίρι στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Μάκης Μπαλαούρας, όντας εισηγητής του κόμματός του στη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου για την ολοκλήρωση του 3ου μνημονίου. Και δεν είναι ο μόνος, καθώς η ίδια επωδός ακούγεται συχνά-πυκνά από κυβερνητικά χείλη. Αν, ωστόσο, ισχύουν τα όσα αποκαλύπτει η αντιπολίτευση, τότε το επίτευγμα της απορροφητικότητας των ευρωκονδυλίων παύει να είναι τέτοιο και διολισθαίνει στη… χορεία των fake news.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Τις πρόσφατες κυβερνητικές θριαμβολογικές δηλώσεις για το ΕΣΠΑ βάλθηκαν στη Χαριλάου Τρικούπη να αποδομήσουν και ο τομέας Οικονομίας και Ανάπτυξης του Κινήματος Αλλαγής έβγαλε… λαβράκι, ψάχνοντας στα σχετικά διαθέσιμα στοιχεία (σ.σ. Νοεμβρίου 2018) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τι λένε αυτά; Ότι η Ελλάδα υστερεί δραματικά του κοινοτικού μέσου όρου στις σχετικές απορροφήσεις.

Χαρακτηρίζοντας «καταστροφικό» το πρώτο εξάμηνο διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ (Ιανουάριος-Ιούνιος 2015), από το ΚΙΝ.ΑΛΛ. εξηγούν ότι η χώρα μας έλαβε ευρωπαϊκή χείρα βοηθείας μέσω της εκταμίευσης υψηλών αρχικών προκαταβολών στο ΕΣΠΑ, ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο ποσό μεταφράζεται σε ποσοστό 8%, που είναι διπλάσιο από το αντίστοιχο των υπολοίπων κρατών-μελών της Ε.Ε..

Το γεγονός αυτό, μαζί με τις ενδιάμεσες δόσεις, είχε ως αποτέλεσμα η Ελλάδα να κατατάσσεται στην 6η θέση ως προς το σύνολο των πόρων που εκταμιεύθηκαν από τις Βρυξέλλες προς την Αθήνα και τις άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.

Εκταμιεύτηκαν, αλλά δεν διατέθηκαν!

Μέχρι εδώ καλά, αλλά το στόρι έχει και συνέχεια, καθώς η Χαριλάου Τρικούπη κατηγορεί τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. για εσκεμμένη αποσιώπηση του γεγονότος ότι οι πόροι ναι μεν εκταμιεύτηκαν, αλλά σε μεγάλο βαθμό δεν διατέθηκαν. Αποτέλεσμα; Η Ελλάδα κατατάσσεται σήμερα στην 22η θέση (επί συνόλου 25 κρατών-μελών) όσον αφορά την υλοποίηση του συνολικού προγραμματισμού της. Την ίδια ώρα, τα στοιχεία της Κομισιόν δείχνουν ότι η Ελλάδα υπολείπεται του μέσου κοινοτικού όρου και ως προς την ανάληψη νομικών δεσμεύσεων (56%) αλλά και ως προς την εκτέλεση των πληρωμών (20%) προς τους τελικώς ωφελούμενους φορείς (βλ. δημόσιοι φορείς που εκτελούν έργα, επιχειρήσεις για επενδύσεις, εκπαιδευτικοί και ερευνητικοί φορείς, προγράμματα στήριξης της απασχόλησης, κοινωνικές δομές κ.λπ.).

Στα στοιχεία που επικαλείται το ΚΙΝ.ΑΛΛ., φαίνεται ότι τα ελληνικά ποσοστά απορρόφησης του ΕΣΠΑ 2014-2020 είναι πολύ χαμηλότερα του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μ.ο., ακόμη και για πρότζεκτ που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη απορρόφηση, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου για την Αγροτική Ανάπτυξη (πληρωμές 34%), το πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Περιφερειακού Ταμείου (πληρωμές 29%), το Ταμείο Συνοχής (27%) ή το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (24%).

Η ίδια χαμηλή ελληνική επίδοση επιτυγχάνεται και στη σημαντικότατη πρωτοβουλία για την ανεργία των νέων, όπου η απορρόφηση είναι μόλις 41%, όταν χώρες όπως η Σλοβενία και η Πολωνία έχουν πετύχει ποσοστιαίες απορροφήσεις ύψους 93% και 84%, αντίστοιχα. Αντ’ αυτού, φαίνεται να μην έχουν ενεργοποιηθεί μία σειρά από προγράμματα που θα μπορούσαν να τονώσουν την επιχειρηματικότητα και να δημιουργήσουν υγιείς και καλοπληρωμένες θέσεις απασχόλησης. Οι οικονομολόγοι του ΚΙΝ.ΑΛΛ. επισημαίνουν ότι εδώ και δύο χρόνια έχουν διατεθεί περίπου 1 δισ. ευρώ κοινοτικών πόρων για την ανάπτυξη σχετικών χρηματοδοτικών εργαλείων, χωρίς ακόμη να έχει αρχίσει η εφαρμογή τους.

Σημαντικές καθυστερήσεις σε τομείς αιχμής

Σύμφωνα, πάντα, με τη Χαριλάου Τρικούπη, η υστέρηση του ελληνικού ΕΣΠΑ επιβεβαιώνεται και από στοιχεία της Κομισιόν που αναφέρονται στην επίτευξη των στόχων τού προγραμματισμού έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2018. Συγκεκριμένα, η επίτευξη των προβλέψεων στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στην Ελλάδα ανήλθε στο 11,31%, στο Ταμείο Συνοχής στο 3,27%, στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο στο 16,58% και στο Ταμείο Αλιείας στο 5%, όταν οι αντίστοιχοι μέσοι όροι των κρατών-μελών της Ε.Ε. ήταν 34%, 53%, 34% και 28%! Επιπλέον, η λήψη αποφάσεων φαίνεται να καθυστερεί σημαντικά σε τομείς αιχμής, όπως η πρόσβαση στα ευρυζωνικά δίκτυα, η ανακύκλωση στερεών αποβλήτων, η αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η προστασία του περιβάλλοντος.

Με την εξαίρεση των έργων που συνεχίζονται από το προηγούμενο ΕΣΠΑ, σημαντικές καθυστερήσεις υπάρχουν, επίσης, σε προγράμματα που αφορούν σε βασικές υποδομές (δρόμοι, σιδηρόδρομοι, ενεργειακά δίκτυα), ενώ φαίνεται ότι ο σχετικός προγραμματισμός έχει αναθεωρηθεί ευκαιριακά, για να αντιμετωπιστούν έκτακτες ανάγκες, όπως έργα αντιπλημμυρικά και δράσεις για την αντιμετώπιση των αναγκών από την αύξηση των προσφύγων.

Ιδιαίτερα ανησυχητική φέρεται να είναι η καθυστέρηση των προγραμμάτων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε όλους τους κλάδους, που αποστέρησε και αποστερεί κυρίως, αλλά όχι αποκλειστικά, από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις για επιχειρηματική ανάπτυξη και ανάπτυξη καινοτομιών, καταδικάζοντάς τες έτσι σε μαρασμό.

Έχοντας διανύσει περισσότερο από το μισό του χρόνου εφαρμογής του προγραμματισμού 2014-2020, περιλαμβανομένης της παράτασης μέχρι το 2023, οι ελληνικές επιδόσεις δείχνουν σε κάθε περίπτωση να είναι πολύ φτωχές, σε σύγκριση μάλιστα με όσα πέτυχαν στον συγκεκριμένο τομέα η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, χώρες δηλαδή που είχαν κι αυτές υποστεί τη μέγγενη των μνημονίων.

Πέρα από τις αιτιάσεις, το οικονομικό επιτελείο του ΚΙΝ.ΑΛΛ. εκτιμά ότι, ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου, η Ελλάδα επιβάλλεται να υιοθετήσει ένα συνεκτικό πρόγραμμα χρηματοδότησης της ανάπτυξης που να αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και να υλοποιείται με συνέπεια και αξιοπιστία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται πραγματική υψηλή απορροφητικότητα και πλήρης και ουσιαστική αξιοποίηση της κοινοτικής χρηματοδότησης.

 

Διαβάστε επίσης