Νέα δημοσιονομικά μέτρα 5,5 δισ. ευρώ για να κλείσει η αξιολόγηση

Δημοσιονομικά μέτρα 5,5 δισ. ευρώ είναι  το «τίμημα» για ένα ευνοϊκό ασφαλιστικό και για να κλείσει η αξιολόγηση αφού κυβέρνηση και δανειστές έδωσαν τα χέρια, σύμφωνα με όσα υποστήριξε το βράδυ της Δευτέρας ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος, αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής.

«Υπάρχει σύγκλιση για να κλείσει το δημοσιονομικό με μέτρα ύψους 3% του ΑΕΠ. Θα έχουμε κλείσει έως τις 15 Απριλίου γιατί μετά έχουμε τη Σύνοδο του ΔΝΤ», δήλωσε το υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.

Οι δανειστές έχουν προτείνει ένα πακέτο μέτρων που περιλαμβάνει παρεμβάσεις όπως η αύξηση του ΦΠΑ σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, οι ωστόσο οποίες δεν γίνονται αποδεκτές από την ελληνική πλευρά. Οι δύο πλευρές συμφωνούν σε μέτρα ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ και η κυβέρνηση αναζητεί τα μέτρα που θα καλύψει τη διαφορά των 800 εκατ. ευρώ, για να πετύχει τον στόχο.

 

Ποια είναι τα μέτρα που έρχονται

Συνολικά, η Αθήνα θα πρέπει να προσδιορίσει μέτρα ύψους 5,5 δισ. ευρώ (3% του ΑΕΠ) από τώρα έως το 2018, ενώ 1,8 δισ. ευρώ από την άμεση φορολογία μέσω των αλλαγών στην κλίμακα φορολόγησης εισοδημάτων και στην κλίμακα της εισφοράς αλληλεγγύης. Συνεπώς:

-Μειώνεται στα 9.090 ευρώ το αφορολόγητο (από 9.500 ευρώ).

Στη συνέχεια για κάθε 1.000 ευρώ αύξησης εισοδήματος, η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 100 ευρώ και εξαλείφεται στην περιοχή των 40.000 ευρώ.

Επιβάλλεται νέα φορολογική κλίμακα για τα φυσικά πρόσωπα με τους εξής συντελεστές:

– 22% για τα πρώτα 20.000 ευρώ εισοδήματος.

– 29% για τα επόμενα 10.000 ευρώ (από 20.001 έως και 30.000 ευρώ).

– 37% για το επόμενο εισοδηματικό κλιμάκιο των 10.000 ευρώ (από 30.001 έως και 40.000 ευρώ).

– 45% για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.

Το ετήσιο εισόδημα από ενοίκια έως και 12.000 ευρώ θα φορολογείται με συντελεστή 15% αντί για 11% σήμερα, ενώ όσοι έχουν ετήσιο εισόδημα από 12.001 ευρώ ως 35.000 ευρώ θα επιβαρυνθούν με συντελεστή 35% αντί για 33%. Επισημαίνεται ότι για ετήσιο εισόδημα από 35.000 ευρώ και άνω θα επιβληθεί φορολογικός συντελεστής 45%. Υπολογίζεται ότι η αύξηση θα αποφέρει επιπλέον 250 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία.

Στο τραπέζι έχουν πέσει όλα τα σενάρια:

-Επιβολή τέλους στις τραπεζικές συναλλαγές που θα μπορούσε να αποδώσει κοντά στα 300 εκατ. ευρώ, μέτρο που δεν δέχεται η τρόικα.

Φορολογικά μέτρα τα οποία αφορούν σε αύξηση των τελών συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας, ενδεχομένως και στη συνδρομητική τηλεόραση.

-Φορολογία ακινήτων με αύξηση κυρίως στον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ.

Για τις συντάξεις

Σε ότι αφορά τις συντάξεις, το ΔΝΤ απαιτεί κατώτατη σύνταξη 380 ευρώ για  15 χρόνια και χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης που οδηγούν σε περαιτέρω μείωση των νέων συντάξεων έως και 30%. Η κυβέρνηση, αντιπροτείνει νέους συντελεστές που οδηγούν σε μειώσεις 10% έως 20%.

Αυξήσεις φωτιά στη βενζίνη

Επίσης σενάριο φωτιά για τους φόρους στα καύσιμα εξετάζει η κυβέρνηση αναζητώντας παράλληλα την φόρμουλα μείωσης των τελών κυκλοφορίας στο 50% ώστε να σταματήσει το φαινόμενο της απόσυρσης πινακίδων και της ακινησίας των αυτοκινήτων.

Το επικρατέστερο σενάριο, το οποίο φέρεται να μελετά η κυβέρνηση και το οποίο έχει προτείνει το οικονομικό επιτελείο στη διαπραγμάτευση με το κουαρτέτο, προβλέπει αύξηση το Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βενζίνη κατά 10 λεπτά.

Σε αυτή την περίπτωση η τιμή της αμόλυβδης θα εκτιναχθεί από τα 1,347 ευρώ σήμερα στα 1,477 ευρώ. Η αύξηση θα ανέρχεται στα 13 λεπτά λόγω και του ΦΠΑ 23%. Η Ελλάδα σε αυτή την περίπτωση θα περάσει από την 6η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη με την ακριβότερη βενζίνη, στην 1η θέση ξεπερνώντας χώρες όπως η Ολλανδία, η Ιταλία και η Δανία.

 

Παράλληλα, το επιτελείο του Τρύφωνα Αλεξιάδη προβλέπει τα υφιστάμενα τέλη κυκλοφορίας να αντικατασταθούν από ένα πάγιο τέλος στο μισό και παρακάτω σε σχέση με το σημερινό και το υπόλοιπο να επιβαρύνει, μέσω αύξησης των φόρων της τιμής των καυσίμων κίνησης.

Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι αυτό είναι το μοναδικό ικανό μέτρο προκειμένου χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων οι οποίοι έχουν καταθέσει πινακίδες, να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας των οχημάτων τους. Πέρυσι, πάνω από 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατέθεσαν πινακίδες προκειμένου να γλιτώσουν τις παραπάνω επιβαρύνσεις.

Επιβάρυνση πάντως αναμένεται να υπάρξει και στο πετρέλαιο κίνησης αφού στο υπουργείο σκέφτονται την εξίσωσή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης με τη βενζίνη. Στο σενάριο αυτό η τιμή του ντίζελ θα αυξηθεί κατά 39% και από τα 1,019 που είναι σήμερα θα εκτιναχθεί στα 1,418 ευρώ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα