ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΩΡΑΛΗΣ: «Κυβερνητική προπαγάνδα ότι θα μπαζώσουμε την Πειραϊκη»

Ο Δήμαρχος Πειραιά διαψεύδει μέσω της «Α» τις φήμες ότι τμήμα της Πειραϊκής θα μετατραπεί σε προβλήτες για κοντεϊνερς

Μία άκρως αποκαλυπτική συνέντευξη παραχώρησε στην «Α» ο δήμαρχος του Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, σχολιάζοντας όχι μόνο για τις αναπτυξιακές επενδύσεις που αναμένονται να γίνουν στην πόλη, αλλά ξεδιπλώνοντας και τα μελλοντικά σχέδιά του για το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Ο κ. Μώραλης μας υποδέχτηκε στο γραφείο του, στον 7ο όροφο του δημαρχείου. Η πρώτη ερώτηση είχε να κάνει με την Πειραϊκή, και τις έντονες φημολογίες ότι η Cosco, με τη σύμφωνη γνώμη του δημάρχου Πειραιά, ετοιμάζεται να μπαζώσει ένα τμήμα της Πειραϊκής χερσονήσου, ώστε να φτιάξει νέες προβλήτες για κρουαζιέρα ή ακόμα και για κοντέινερς. Μάλιστα, υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από αρκετούς κατοίκους, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει τους «Ενεργούς Πολίτες της Πειραϊκής», οι οποίοι διαμαρτύρονται έντονα.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, κάτι τέτοιο δεν ισχύει ούτε καν στο 0,5%. «Δεν υπάρχει καμία σχέση ή προοπτική ή δυνατότητα από οποιονδήποτε να βάλει εμπορευματοκιβώτια στον χώρο αυτόν», μας είπε. «Πρόκειται για μία επένδυση η οποία είναι υποχρεωτική, καθώς ψηφίστηκε το 2010 από όλα τα κόμματα στο Κοινοβούλιο. Υπεγράφη τον Αύγουστο του 2017 με τη σύμβαση παραχώρησης από την κυβέρνηση, με πολλή μεγάλη πλειοψηφία. Οι μόνοι που ψήφισαν κατά ήταν το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή», τόνισε χαρακτηριστικά.

Άποψη του Γ. Μώραλη είναι ότι ο Πειραιάς χρειάζεται μία επέκταση στην κρουαζιέρα, ώστε οι προβλήτες να μπορούν να δεχθούν μεγαλύτερα πλοία. Ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μπαζωθεί κανένα σημείο της Πειραϊκής χερσονήσου. Ο προβλήτας θα ξεκινάει από το λιμάνι του Πειραιά και θα επεκτείνεται μέσα στη θάλασσα μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, στον χώρο απέναντι από την Πειραϊκή.

Βέβαια, όπως παραδέχεται ο ίδιος, αυτό θα αυξήσει φυσικά τη ροή των αυτοκινήτων. Ο Γ. Μώραλης ζητά από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων να διασφαλίσει ότι ο Πειραιάς δεν θα «πνιγεί» από τα πολλά αυτοκίνητα και ότι δεν θα δημιουργηθούν προβλήματα περαιτέρω ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Φόβοι και προπαγάνδα

Όπως εξήγησε στην «Α» ο δήμαρχος του μεγάλου λιμανιού, αφουγκράζεται τους φόβους των Πειραιωτών, αλλά αντιλαμβάνεται επίσης και την προπαγάνδα που καλλιεργούν ορισμένοι, οι οποίοι μάλιστα ανήκουν και στη δημοτική ομάδα της κυβέρνησης, η οποία κυβέρνηση είχε υπογράψει και τη σύμβαση αρχικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αρχική επένδυση προβλέπει δύο θέσεις κρουαζιέρας, και αν χρειαστεί μελλοντικά θα προστεθούν και άλλες.

Σχολιάζοντας τις κινήσεις των πολιτών που εναντιώνονται στην επένδυση αυτή, όπως για παράδειγμα οι «Ενεργοί Πολίτες της Πειραϊκής», ο κ. Μόραλης ξεκαθάρισε ότι κάθε κίνηση πολιτών είναι θεμιτή. «Το να διεκδικήσεις να διαμαρτύρεσαι, και πραγματικά να θες να προστατέψεις την περιοχή σου και την πόλη σου, είναι κάτι θεμιτό», είπε χαρακτηριστικά.

Επίσης όμως τόνισε ότι δεν μπορούν να στηρίζονται σε εικασίες ή σε δεδομένα που δεν είναι επιστημονικά στηριγμένα. Η κοινή λογική ενός ανθρώπου λέει ότι δεν γίνεται ένα κρουαζιερόπλοιο 400 μέτρων να περνάει από τον Σταυρό ή από τον Όρμο της Αφροδίτης στα 10-15 μέτρα ή να πηγαίνει παραλιακά από την Πειραϊκή.

Με την αύξηση όμως των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Πειραιά, όπως είναι φυσικό, θα αυξηθεί και η μόλυνση του περιβάλλοντος. Ο κ. Μώραλης, για να καθησυχάσει τους φόβους των πολιτών για τη ρύπανση που θα μπορούσε να δημιουργηθεί στη θάλασσα αλλά και στον αέρα από τα πλοία, υπογράμμισε ότι υπάρχει σχετική οδηγία ώστε και τα πλοία να παίρνουν ρεύμα από τη στεριά –εξηλεκτρισμός των πλοίων, δηλαδή– ώστε να μην είναι ανοιχτές οι μηχανές τους όταν είναι σταματημένα, που εκεί μολύνουν περισσότερο το περιβάλλον. «Και υπάρχει και η επικείμενη αλλαγή των καυσίμων στα καράβια γενικότερα, που θα βελτιώσει και τα θέματα της ρύπανσης του περιβάλλοντος στη θαλάσσια και στην αέρια ρύπανση», συμπλήρωσε ο δήμαρχος.

Επίσης ο Γιάννης Μώραλης υπογράμμισε ότι «ένα λιμάνι τέτοιο έχει καλές λειτουργίες και έχει και κακές λειτουργίες. Η γνώμη μου είναι πως δεν μπορούμε να είμαστε εναντίον ως δημοτική αρχή, ως πολίτες, ως Πειραιώτες. Πρέπει να αποκομίζουμε τα καλά του λιμανιού και να ψάχνουμε λύσεις να αμυνθούμε στα κακά του λιμανιού».

 

Μετρό μέχρι το 2022

Όσο για το κυκλοφοριακό, το οποίο είναι από τα μεγαλύτερα και μόνιμα προβλήματα της πόλης, ο κ. Μώραλης υπενθύμισε ότι το αργότερο μέχρι το 2022 θα υπάρχει και το μετρό στον Πειραιά, το οποίο θα τα αλλάξει όλα προς το καλύτερο. «Ως δήμος όμως θα υποστηρίξουμε ένα έργο που το ζητάει ο Πειραιάς εδώ και χρόνια. Την υπογειοποίηση από τον σταθμό του Νέου Φαλήρου μέχρι το λιμάνι. Και αυτό θα έδινε μια μεγάλη ανάσα. Εγώ λέω ότι το master plan προβλέπει πολλά πράγματα. Σε άλλα εγώ είμαι υπέρ, σε άλλα έχω ταχθεί εναντίον. Έχω πει, ας πούμε, ότι το εμπορικό κέντρο στο λιμάνι δεν πρέπει να γίνει. Δεν πρέπει να γίνει ένα μεγάλο mall στο λιμάνι. Γιατί θα δημιουργήσει πρόβλημα στην αγορά του Πειραιά. Στα ξενοδοχεία είμαι υπέρ, διότι η πόλη μας έχει απώλεια ξενοδοχείων. Έχουμε ένα πεντάστερο μόνο. Και χρειαζόμαστε πεντάστερα και τετράστερα ξενοδοχεία. Είναι θέσεις εργασίας», κατέληξε ο δήμαρχος.

 

Αχρείαστο το τραμ, προς αξιοποίηση ο Πύργος

Ερωτηθείς για το τραμ, και το κατά πόσο θα βοηθήσει ή όχι τον Πειραιά, ο κ. Μώραλης ήταν κατηγορηματικός.

«Αν ήμασταν στην ημέρα “μηδέν” θα ήμουν κάθετα αντίθετος στο να μπει το τραμ στον Πειραιά. Και ειδικά η διαδρομή η οποία έχει επιλεχθεί, η οποία είναι η ίδια γραμμή που εξυπηρετεί και ο ΗΣΑΠ. Και θα εξυπηρετήσει και το μετρό. Ακριβώς η ίδια γραμμή. Άρα δημιουργήθηκε μία πάρα πολλή μεγάλη ταλαιπωρία στον Πειραιά για πολλά χρόνια, γιατί το έργο ήταν να τελειώσει τον Μάρτιο του 2015 και φτάνουμε σχεδόν στον Μάρτιο του 2019. Έκλεισαν επιχειρήσεις, ταλαιπωρήθηκαν κάτοικοι, ταλαιπωρήθηκαν επισκέπτες, ταλαιπωρήθηκε όλη η πόλη, για ένα έργο το οποίο κατά τη γνώμη μου δεν ήταν χρήσιμο», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος και συνέχισε:

«Δεν ξέρω αν προσέφερε βέβαια το τραμ, ούτε στη Νέα Σμύρνη ούτε στη Γλυφάδα για να είμαι ειλικρινής. Έχω πάρα πολύ μεγάλες αμφιβολίες αν προσέφερε ή αν ζημίωσε. Δυστυχώς στη χώρα μας η αυτοδιοίκηση δεν έχει την ανεξαρτησία και την αυτονομία που θα έπρεπε. Βεβαίως συναίνεσε τελικώς και η προηγούμενη δημοτική αρχή με τον Βασίλη Μιχαλολιάκο που ξεκίνησε το τραμ. Η γνώμη μου είναι πως, αν ο πρώην δήμαρχος αποφάσιζε μόνος του, δεν θα το είχε δεχτεί. Θυμάμαι μάλιστα δήλωση δική του ότι “το τραμ θα περάσει πάνω από το πτώμα μου”. Νομίζω ότι επιβλήθηκε –εντός και εκτός εισαγωγικών– το τραμ στον Πειραιά και ήταν μια λανθασμένη απόφαση».

Άλλο ένα «αγκάθι» στον Πειραιά είναι και ο Πύργος, ο οποίος βρίσκεται στο κέντρο της αγοράς της πόλης. Για πολλά χρόνια κυκλοφορούσε η φήμη ότι από την ημέρα κατασκευής του, το 1973, ο πύργος είχε μία κατασκευαστική αστοχία και έγερνε. Κάτι το οποίο σύμφωνα με τον κ. Μώραλη δεν ισχύει. Και αυτό ανακαλύφθηκε μετά από τις κατάλληλες μελέτες.

Η είδηση όμως είναι ότι οι εξελίξεις που αφορούν τον Πύργο-φάντασμα… τρέχουν. Όπως μας είπε ο Γιάννης Μώραλης, «είμαι στην ευχάριστη θέση να πούμε  ότι μέσα στον Φεβρουάριο, έστω στο πρώτο δεκαήμερο του Μαρτίου, θα γίνει διαγωνισμός για αξιοποίηση του Πύργου και, όπως έχω πει, εκφράζω τη βεβαιότητα ότι θα έχουμε ανάδοχο. Και αντιλαμβάνεστε ότι η αξιοποίηση του Πύργου είναι μία πολλή σημαντική υπόθεση για την πόλη. Αυτό σηματοδοτούσε μία στασιμότητα. Αυτό αλλάζει. Και η περιοχή γύρω από τον Πύργο –η οποία είναι μία περιοχή η οποία δεν μας τιμά με την κατάσταση που επικρατεί– θα αλλάξει, όταν ο Πύργος ανακαινιστεί και λειτουργήσει. Μια μικροοικονομία καινούργια θα λειτουργήσει και αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα».

 

ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ: «Να μην πέσει ούτε πετραδάκι στον θαλάσσιο χώρο της Πειραϊκής»

 

Η «Α» μίλησε και με τον Παύλο Τριανταφύλλου, ο οποίος είναι μέλος των Ενεργών Πολιτών της Πειραϊκής.

«Η Πειραϊκή δεν είναι μόνο σπίτια και βράχια. Είναι και η θάλασσα, και ο χώρος που υπάρχει μπροστά για να τη χαιρόμαστε. Εμείς δεν θέλουμε να πέσει ούτε ένα πετραδάκι στον θαλάσσιο χώρο της Πειραϊκής. Το αρνούμαστε. Γιατί εκεί θα φτιαχτούν προβλήτες που στην πρώτη φάση θα μπορούν να ελλιμενιστούν 4 μεγάλα κρουαζιερόπλοια», μας τονίζει ο κ. Τριανταφύλλου.

Συνεχίζοντας, μας είπε πως «στους προβλήτες θα χτιστεί ένα 4όροφο κτήριο, ύψους 30 μέτρων, 40.000 τετραγωνικών μέτρων δόμησης, με πάρκινγκ για τα πούλμαν, τα οποία θα είναι από την πλευρά της ακτής Θεμιστοκλέους». Σύμφωνα με τον κ. Τριανταφύλλου, αυτό σημαίνει ότι η Ακτή από τον τάφο του Θεμιστοκλή, μπροστά ακριβώς από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, μέχρι να τελειώσει ο προβλήτας (450-500 μέτρα) θα αποκλειστεί!

«Δεν θα μπορεί κάποιος από τα καταστήματα εστίασης και τα καφέ που υπάρχουν κατά μήκος της Ακτής να δει την Ψυτάλλεια. Μπορεί ο προβλήτας να μην ακουμπάει τα Μακρά Τείχη, αλλά ο μόλος μπαίνει μέσα στη θάλασσα ακριβώς μπροστά από την πειραϊκή χερσόνησο. Θα υπάρχουν τεράστια περιβαλλοντικά θέματα», υποστηρίζει το μέλος των Ενεργών Πολιτών της Πειραϊκής και καταλήγει:

«Η θεμελίωση θα γίνει από αδρανή υλικά και θα φτάσει τα 65 μέτρα. Τα υλικά αυτά είναι τοξικά. Όσο για την κίνηση που θα δημιουργηθεί γύρω από το λιμάνι, υπάρχει η μελέτη κυκλοφοριακής φόρτισης του ΟΛΠ, η οποία είναι 300 σελίδες, στην οποία τονίζεται ότι θα πρέπει να υπάρχει διαρκής αστυνόμευση και παρουσία της τροχαίας, εξαιτίας του όγκου τον αυτοκινήτων αλλά και των πούλμαν».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα